torsdag 27 februari 2014

Bloggutmaning kring hundar. Dag 18. Tik eller hane.

 

Tik eller hane. Hane eller tik.
Svårt det där tycker jag som haft båda sorter. Både tikar och hanhundar har fördelar... men också nackdelar. Å sen tillkommer ju så klart individuella skillnader.
Ändå är väldigt många hundägare antingen eller. Kan bara tänka sej den ena sorten.

Min erfarenhet av tikar är att de är något mer lyhörda och "föriga", mer koncentrerade på flocken än vad en hane är. Min erfarenhet är oxå att de kan vara nog så vaktiga och skarpa mot andra hundar trots att det är en egenskap som oftast tilldelas hanarna i olika hundraslexikon.
Sen löper tikar. Vanligtvis två gånger per år.
Det är det minsta problemet tycker jag. Själva blodandet.
Värre är att vissa tikar är väldigt hormonstyrda och att du under en hormoncykel har tre kanske fyra olika hundar i en.
Min Märta var värst två månader efter löp. Skendräktig. Mammig som "jag-måste-under-huden-på-dej-hela-tiden", skulle visa mej sina "valpar" i parti å minut, helst skulle jag bära på dem, ha dem i knät. Å så grävde hon! Överallt. Även i soffor å golv.
Men största skräcken med en tik är livmoderinflammation. Pyemetra.
Det drabbar var 4:e- var 5:e tik och kan bli livshotande.

Med hanhunden slipper man löpet. Å andra sidan kan man få en kille som blir besatt av att hålla koll på hela byns löptikar.
Hanhundar är ofta mer flackiga. Lite hårdare och svårare att få att lyssna. Mer intresserade av världen utanför.

Det går inte att komma ifrån att inom väldigt många raser är hanarna vackrare.
Det tycker jag inte gäller min ras men jag tänker på tex Rottweiler, Leonberger, Boxer.
Rottistikar ser numera ofta ut som små labradorer. No affens.

Så, vad föredrar jag då?
Svårt som sagt, men jag tror ändå att jag är mer tikmänniska.
Fast vad gör man? När man faller pladask för en hanvalp?
Det har hänt å det kan mycket väl hända igen.

Dag 1 – Presentera mig själv
Dag 2 – Presentera min hund
Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Andra husdjur i ditt liv
Dag 6 – Renrasig eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel?
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha
Dag 13 – En ras du inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2014

1 kommentar:

  1. Offense taken;-) jag väljer nog hanne alla ggr om trots att en tik säkerligen skulle passa mig. Men jag känner att jag har nog med en hormonella grizabella i huset. Gäller även i stallet. Har endast klickat riktigt med ett fåtal ston. Och det lustigaste var att den sista var en hästig motvarighet till annanasen och vi klickade till 100%.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare