onsdag 26 februari 2014

Litteraturutmaning. Dag 21. Favoritbok från min barndom.



En bok jag minns att jag läste och älskade var en av Astrid Lindgrens mindre kända böcker "Allra käraste syster."
Jag älskade den å jag önskade mej så hett en syster som jag skulle kunna dela allting med.

Pappa tycker bäst om mamma och mamma tycker mest om lillebror, men sjuåriga Barbros hemliga tvillingsyster Ylva-li tycker bara om Barbro som hon kallar Allrakäraste Syster.
Ylva-li är drottning i gyllene salen. Dit kommer man om man kryper ner genom hålet under rosenbusken, Salikon.
Där leker de med sina hundar Ruff och Duff, matar sina små vita kaniner och rider på sina hästar Guldfot och Silverfot.
De rider genom Stora Hemska Skogen där De Elaka bor, till De Snälla som bjuder på kakor och karameller från den stora spisen mitt ute på ängen. De rider vidare till Den Vackraste Dalen i Världen, där blommorna sjunger och träden spelar.
När de står på bron som leder över den lilla bäcken tystnar allt och Ylva-li berättar det där hemska för sin Allrakäraste Syster. Att när Salikons rosor en dag vissnar betyder det att Ylva-li inte längre finns. Men allrakäraste syster vill inte lyssna, hon slänger sig upp på Silverfot och rider allt vad hon kan tillbaka till Gyllene salen och kryper upp ur hålet.
Väl uppe igen blev mamma helt överlycklig att hon var hemma igen, de hade varit så oroliga för hon hade varit borta hela dagen. Dagen efter är Barbros födelsedag och en liten hundvalp och föräldrarnas födelsedagssång väcker Barbro. Hundvalpen fick namnet Ruff.
När Barbro går ut i trädgården med Ruff ser hon att Salikons rosor vissnat och hålet i marken är borta!

Wikipedia.

Dag 01 – Bästa boken du läste förra året
Dag 02 – En bok som du har läst mer än tre gånger
Dag 03 – Din favoritserie
Dag 04 – Favoritbok i din favoritserie
Dag 05 – En bok som gör dig glad
Dag 06 – En bok som gör dig ledsen
Dag 07 – Den mest underskattade boken
Dag 08 – Den mest överskattade boken
Dag 09 – En bok som du inte trodde att du skulle gilla men som du älskade
Dag 10 – Favoritklassiker
Dag 11 – En bok som du hatade
Dag 12 – En bok som du brukade älska
Dag 13 – Din favoritförfattare
Dag 14 – Favoritbok av din favoritförfattare
Dag 15 – Favoritkaraktär: manlig
Dag 16 – Favoritkaraktär: kvinnlig
Dag 17 – Favoritcitat från din favoritbok
Dag 18 – En bok som gjorde dig besviken
Dag 19 – En favoritbok som blev film
Dag 20 – Den bästa romantiska boken
Dag 21 – Favoritbok från din barndom
Dag 22 – Den bästa boken du äger
Dag 23 – En bok som du har velat läsa en längre tid
Dag 24 – En bok som du önskar att flera hade läst
Dag 25 – En karaktär som du kan relatera dig själv till
Dag 26 – En bok som ändrade din åsikt om något
Dag 27 – Det konstigaste/mest överraskande handlingen/slutet
Dag 28 – Favorittitel
Dag 29 – En bok som alla hatade men som du älskade
Dag 30 – Din favoritbok – always

4 kommentarer:

  1. Den boken tycker jag också mycket om. Jag kommer ihåg att jag fick höra den som ljudbok där självaste Astrid läste upp boken för mig. Den var så fin tyckte jag.
    Den har ett liknande budskap som boken om alfons och mollgan tycker jag. Den behandlar allt det där jobbiga med att få ett syskon och inte känna sig älskad längre på ett väldigt fint sätt.

    SvaraRadera
  2. Superfin är den, och med illustrationer av Hans Arnold så blir den ännu bättre. Själv hade jag Trollflickan Allikin som en av mina favoriter, också med illustrationer från Arnold :)

    SvaraRadera
  3. Har nog missat den men den låter otroligt fin. Min var en som jag och morfar alltid läste. Först läste morfar för mig och sedan läste jag för morfar. Lärde mig läsa tidigt tack vare den. Kommer dock inte ihåg vad den heter. Men den handlade om tomtar som gör sig i ordning för julen. Fick den i ny utgåva när jag fyllde 20, då den gamla försvunnit. Och den skall jag spara och läsa för mina barn och barnbarn.

    SvaraRadera
  4. Åhhhhh - den är fantastisk!!! Hela boken - med alla vackra berättelser. "Spelar min lind - sjunger min näktergal.." är en rad i en av de andra berättelserna.. Underbar!

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare