söndag 16 februari 2014

Litteraturutmaning. Dag 16. Kvinnlig favoritkaraktär

Kvinnlig favoritkaraktär.
Jag kan inte välja någon annan än henne.
Än Kristina.
Vilhelm Mobergs Kristina. Kristina från Duvemåla.

 

Kristina hade tre stora passioner i livet.
Sverige eller ja, sin lilla trakt. Där hon kände varje gärdsgård, varje ranglig grind.
Gud och tryggheten i sin tro. Sin övertygelse om att Gud är med henne i allt hon gör.
Kärleken till Karl-Oskar som var full av ömhet, kroppsligt begär och tillit.
Med dessa tre är hon trygg.

När Karl-Oskar först vill emigrera till Amerika säger Kristina nej.
Hon älskar sin plats på jorden. Här finns hennes barndom. Hennes föräldrar.
Hennes äppleträd.
Hon förlitar sig på Gud. Att det ska ordna sej. Att de ska hålla svälten stången.
Men så dör deras dotter. Föräter sig på dopgröten i sin hunger och Kristina ger med sig och säger ja. Ja vi åker. Ja jag följer med dej.

Livet i Amerika blir svårt för Kristina.
Hon plågas svårt av hemlängtan. Hon blir språklös när hon inte förstår engelskan och inte kan göra sej förstådd.
Efter flera svåra missfall ger en läkare henne dessutom rådet att sova i skild säng från sin make.
För första gången i sitt liv tvivlar Kristina på Gud. Hela hennes värld vänds ut och in.
Det skildras oerhört starkt i boken och blev oxå till en av låtarna ur musikalen.

"Du fördrev mej Gud. Från mitt hemland slets jag bort. Här är jag en flykting och en främling och det ödet finner jag mej i. Men du tog mitt barn. Och du tar mej från min man. Jag kan inte längre se någon mening, vad är det du vill, vad ska jag tro...
"... framför mej gapar en avgrund. Hela mitt inre gör uppror och vill säga nej.
Frågan är väckt och nu darrar min själ inför svaret. Att du inte finns till. Fast jag trodde på dej"

(Ur muikalen Kristina från Duvemåla.)

Nu till en mänsklig, rent privat reflektion som gjort just Utvandrarna och Kristina så kära för mej.
Jag är lik Kristina. I en modern tappning. Jag älskar mitt land. Mitt hav, mina stigar, mina vyer. I naturen och i "hemma" finner jag frid.
Jag kan lättare identifiera mej med Kristina än vad jag kan med en kvinna som flytt från andra sidan jorden. Alltså lättare känna som Kristina.
Känna ner i själen hur det skulle vara att lämna vänner och föräldrar för att aldrig återse dem. Lämna mina björnbärsbuskar. Mitt majljus. Mina liljekonvaljer.
Känna att jag måste lämna doften av tång. Det salta vattnet.
Jag skulle aldrig för gott lämna Sverige om jag inte var absolut tvungen.
Så genom Kristina kan jag på riktigt förstå kvinnor jag möter som flytt.
Jag möter dem på promenader. I affären.
Jag möter dem på mitt jobb. En del har bott här i 20-30 år utan att tala svenska. De har värk och en kronisk depression. De har aldrig kunnat läka sin förlust.
Och jag tänker alltid på Kristina. Hon har lärt mej så mycket.
Därför kunde jag inte valt någon annan kvinnlig karaktär.

Dag 01 – Bästa boken du läste förra året
Dag 02 – En bok som du har läst mer än tre gånger
Dag 03 – Din favoritserie
Dag 04 – Favoritbok i din favoritserie
Dag 05 – En bok som gör dig glad
Dag 06 – En bok som gör dig ledsen
Dag 07 – Den mest underskattade boken
Dag 08 – Den mest överskattade boken
Dag 09 – En bok som du inte trodde att du skulle gilla men som du älskade
Dag 10 – Favoritklassiker
Dag 11 – En bok som du hatade
Dag 12 – En bok som du brukade älska
Dag 13 – Din favoritförfattare
Dag 14 – Favoritbok av din favoritförfattare
Dag 15 – Favoritkaraktär: manlig
Dag 16 – Favoritkaraktär: kvinnlig
Dag 17 – Favoritcitat från din favoritbok
Dag 18 – En bok som gjorde dig besviken
Dag 19 – En favoritbok som blev film
Dag 20 – Den bästa romantiska boken
Dag 21 – Favoritbok från din barndom
Dag 22 – Den bästa boken du äger
Dag 23 – En bok som du har velat läsa en längre tid
Dag 24 – En bok som du önskar att flera hade läst
Dag 25 – En karaktär som du kan relatera dig själv till
Dag 26 – En bok som ändrade din åsikt om något
Dag 27 – Det konstigaste/mest överraskande handlingen/slutet
Dag 28 – Favorittitel
Dag 29 – En bok som alla hatade men som du älskade
Dag 30 – Din favoritbok – always

2 kommentarer:

  1. Vackert.. Oändligt vackert! Kram

    SvaraRadera
  2. Instämmer med Ergo :)
    Ja, jag har oxå mycket av Kristina i mig, både av kärleken till Sverige o till Öland.
    Till släkten o till allt som betyder nåt för mig...
    Ha en bra dag !!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare