söndag 21 december 2014

Bland köttbullar och MBL förhandlingar





Hej mina hjärtegull.

Det har varit en effektiv söndag här med pastassonska mått mätt trots att den började som näst intill apatisk.
Så mycket att göra, så förbannat lite ork.
Gissar att det dessvärre finns ett å annat kvinnfolk där ute som känner igen.
Ingen ovanlig känsla alls när man är a.) kvinna b.) det är vinterhalvår i norra Europa c.) det börjar närma sej jul.

Efter ett par timmar där jag växlade mellan att stirra in i mobilskärmen och upp i taket tog jag mej slutligen i hampan och gick ut med hunden.
Vi gick en lång runda, 70 minuter, mestadels längst ett blyertsgrå skummande hav. Det duggregnade och blåste, så som det nästan alltid gör här på västkusten i december, och det var befriande härligt att få den stunden med min prins och mitt hav.
Därefter kände jag mej piggare å vid lättare sinne.

Jag tog tag i köttbullegörandet när jag kom hem.
Det är det viktigaste på julbordet nästan. Mammas köttbullar. Bättre än någon annans.
Bättre än dina egna. Bättre än svärmors.
Ni anar, prestige...
Ska jag va ärlig så blev de inte helt hundra. Vet i tusan vad som blev fel.
Det är "goda köttbullar." Inte köttbullar to die for.

Jag skrev oxå en liten lista med vad som var kvar att göra, ink avbockning och signering.
Maken började oja sej och klaga, frågade vad jag va för diktator och om detta var MBL förhandlat.
Jag la mej så klart platt fall, bad om ursäkt och sa att självklart, självklart ska vi ha demokrati och jämlikhet i den här familjen.
(Maken är väl medveten om att han beter sej som om det fortfarande var 1953 och han inbillar sej att han är någon slags "karl i huset" vars enda åsikt självklart trumfar oss andra.)
Så nä, det var tydligen inget han ville diskutera närmare.

Efter köttbullarna städade jag toaletten här på nedervåningen inklusive badrumsskåp som innehöll allt å lite till. Ledsen om någon behövt tenablöjor, flytande johannesört, femhundra igenklibbade nagellack, allsköns salvrester, gammal klorhexidin, dammiga tops och annat smått å gott för det är kasserat nu.

Å i denna stund gör jag fröknäcke!
Ja men... applåder på det gott folk.
De är ju inte klara än så hur de blir (ätbara?) återstår väl att se. Det är första gången jag gör två satser och kör varmluftsugnen. Tycker inte riktigt det blir samma med varmluftsugn.

Ringen nedan?
Den köpte jag till mej själv på Indiska när jag var där för julklappsinköp.
Bara för att den var så mycket "jag" och för att jag är värd det mitt i all denna julstress.

Hur har ni det?

Puss/ Asta




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare