fredag 5 december 2014

Tips



Jag vill redan nu tipsa om en aktivitet i mellandagarna som ni INTE får missa.
En dokumentär på tre timmar om Astrid Lindgren.
Det är regissören  Kristina Lindström som gjort den. Känd sedan tidigare för den hyllande dokumentären Palme.

Dokumentären sänds i tre delar och beskriver större delen av 1900 talet. Hela Astrids liv från 1907 till 2002. En kvinnohistoria om en modig och begåvad kvinna som kom att bli hela Sveriges moder på något vis.

Jag hörde när Lindström intervjuades om dokumentären och den verkar väldigt spännande, väldigt privat. På förhandsvisningarna har den väckt många samtal om moral, etik och val i livet.
Lindström har haft tillgång till ett rikt material att ösa ur. Bland annat skrev Astrid dagbok under hela Andra världskriget. Varje dag. Första raden är "Idag började kriget." 

Jag kommer för allt i världen inte att missa den här.
Första avsnittet juldagen i Svt. Längtar redan.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Låter intressant och spännande, men tv är svårt för mig just nu, åtminstone sånt som kräver att jag fokuserar...

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare