torsdag 26 mars 2015

Jimmie är rumsren nu. Duuuuuttig pojk.




Om två dagar... på bästa sändningstid... sitter Jimmie Åkesson i mysfåtöljen och blir intervjuad av Skavland. Jimmie kommer att sitta där, mitt i fredagsmyset, och jag kan inte tänka mej annat än att detta stått högst upp på Sverigedemokraternas önskelista.

Sverigedemokraterna växer i opinionsundersökningarna. Detta samtidigt som en stor undersökning visar att vi svenskar är mer välvilligt inställda till flyktingar och att de allra flesta svenskar tycker det är viktigt att ställa upp solidariskt för människor som flyr för sina liv.
Knepig ekvation att få ihop.

Under tiden före Andra världskriget hjärntvättades människor under lång tid till att tycka att Judarna var längre stående varelser. Till att de var elaka, giriga, hade onda planer om att ta över världen. Att de spred sjukdomar, bestal tyskarna på sin identitet.
I Sverige har normaliseringen och acceptansen av rasismen skett.
Språkbruket och "det som får sägas" har förändrats sedan Sverigedemokraterna kom in i riksdagen.
Föraktet mot muslimer som kanske tidigare mumlades där hemma kan idag uttryckas med klar å ljudlig stämma lite varstans.
Den råare tonen, det ökande antalet hatbrott, allt tjafset om att "Jag är inte rasist men..." (och så kommer något jätterasistiskt ut ur munnen, det aggressiva fotfolket på nätet som hotar å hatar allt och alla. Allt ifrån invandrare till vänsterradikaler.
Det är Sverigedemokraternas förtjänst, det sker med deras goda vilja.
Jag tror inte heller att det är en slump att än brunare, öppet nazistiska partier, har vädrat morgonluft och syns allt oftare å i fler sammanhang. De har fått draghjälp av Sd och SD får i sin tur hjälp i att anstå som snäppet anständigare.
Samma andas barn, säkert med många starka vänskapsband sinsemellan.

Somliga vill tysta Sverigedemokraterna, ignorera dem,  hålla dem utanför samtalet.
Andra tror på att debattera bemöta deras felhoppsnickrade siffror, tvina dem att debatterara farthinderskontruktion, trängselskattsregler, framtida vägbyggen osv så det blir tydligt att Sd bara har en enda fråga som är viktig för dem... att hindra krigsdrabbade människor från att komma hit.

Jag vet inte riktigt vad som är rätt väg. Jag vet bara att jag är "sverigevän" och att jag vill slåss för typiskt sveska värderingare... hålla ihop, visa solidaritet, rättvisa.
Men visst är det otäckt, hur fort samhällsklimatet kan förändras?

Puss/ Asta


3 kommentarer:

  1. Jag fattar faktiskt inte vad som skulle hjälpa.

    Såg programserien med SD-motsvarigheter hemma och utomlands. Och när en ung, (som det verkar) skärpt , homosexuell man, som lever med sitt livs kärlek och vill gifta sig med honom, SAMTIDIGT har ett brinnande engagemang i ett parti som är totalt emot homosexualitet och gayäktenskap... (Och tjänstgör som deras alibi, förstås!)

    Då begriper jag ingenting. Alls. Fakta verkar ju inte hjälpa i alla fall... =(

    SvaraRadera
  2. Väldigt otäckt. Fick ont i magen när jag läste att han skulle vara med i Skavlan... Den här normaliseringen, usch. Tänk om någon sagt för 10 årsedan att SD skulle sitta i riksdagen och partiledaren intervjuas på bästa sändningstid. Antagligen ganska hjärtligt och lättsamt. Blä.

    SvaraRadera
  3. Ja, de växer och det är sorgligt! Jag tror det är ett symtom bland många på att samhället blir allt hårdare, mer mediefixerat, ytligt och stressigt. Ett lugnare samhälle föder mer tolerans... Tror jag.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare