lördag 7 mars 2015

Kommentarer som får mej att vilja sniffa lim



Jag har skrivit om det förut. Jag stör mej som FAN på vissa bloggkommentarer.
Själv har jag (så gott som) bara snälla läsare numera. Jag har haft min beskärda del av troll jag med men sista åren har jag varit väldigt förskonad. Det är en å annan SD nisse som förirrar sej in hit emellanåt och lämnar lite bajsspår efter sej.
Men Vimmelmamman, ja jag har sagt det förr och orkar inte dra igen varför jag tycker att hon verkar vara en härlig människa och har en trevlig blogg.
Mitt inlägg handlar inte om henne nu utan om hennes läsare. I stort sett dagligen är det någon eller några som skriver något spydigt eller nedsättande.
Idag... jag vet inte om man får lov att kopiera andra bloggares kommentarer så jag beskriver istället för citerar... skrev Vimmelmamman om att hon kanske kommit in i klimakteriet och beskrev lite symtom. Inget kladdigt, närgånget, privat alls utan typ oregelbunden mens, svettas nattetid osv.
En "Maria" läxade då upp henne över varför hon vädrar en sådan sak på sin blogg. Har hon ingen gynekolog, mamma, vän att fråga? VAD är (detta hemska) syfte?

Jag blir så fruktansvärt provocerad av denna typ av kommentarer och kvinnor människor.
Jag känner mej som en obstinat trettonåring som typ vill sniffa lim framför sina föräldrar på en parmiddag bara för att jävlas. Jag känner att jag vill skriva en massa superduper privata saker om kroppsvätskor och annat och gärna lägga upp bilder med hängpattarna fladdrande i vinden och länka till den kommentaren.
Åsiktsyttringar som denna "Maria" uppvisar plockar verkligen fram det sämsta hos mej.
Men istället för att sniffa lim... in your face så tänkte jag beskriva syfte 1 A med en blogg.
En blogg är att skriva ner EGNA tankar efter EGET huvud och utifrån sina EGNA värderingar kring vad den EGNA bloggen skall innehålla.
Bloggläsarens syfte 1 A är att läsa bloggar som de finner INTRESSANTA av en eller annan anledning.
Punkt!

Det här med bloggeri kan man minsann tycka olika om vilket ju är fantastiskt!
Det ger alla som vill möjligheten att blogga om just sina intressen och eller värderingar och det ger en obegränsad mängd bloggar att välja och vraka mellan som läsare.
Här finns något för den feministiska läsaren, den klädintresserade, hårintresserade. För sminkentusiasten, djurvännen, fotonörden. Här finns de politiska bloggarna, träningsbloggarna, dietinläggen. Här finns de öppna dagböckerna, mammatankarna, singelbruttorna.
Här finns bloggar för musikintresserade. Eller för fågelskådaren. För baknissen. För svampplockaren.
För den som är intresserad av massmördare eller sällsynta sniglar.
Välj å vraka.
Men välj nån du gillar. Ingen du känner att du måste klaga på/ läxa upp/ förändra var enda dag.

Själv tycker jag att det är skittrist att läsa bloggar där det bara är glättigt. Jag tröttnar på ämnesbloggar som skriver om samma sak dag efter dag. Jag vill ha variation, jag vill åtminstone ana vem människan bakom bloggen är. En opersonlig blogg blir ointressant. Men det är jag det.
Själv har jag en blogg där jag försöker blanda högt å lågt. Ljus å mörker. Flärd med svärta.
Jag försöker skriva en blogg som är personlig men ibland tangerar den det privata och det är okej.
Det mesta jag lämnar ut på bloggen, även om barndomssår och övergrepp, är sådant jag skulle kunnat berätta för en trevlig okänd människa på tåget på väg någonstans. Å så vill jag se på er läsare, de av er jag inte har någon relation till.
Som vänner jag inte riktigt känner.
Läs eller gå vidare.

Man kan absolut ha olika åsikter.
Det händer inte så ofta i mitt kommentarsfält att det blir livlig debatt, sista tiden så har jag fått glad om någon vill säga nåt, men när det händer så tycker jag bara att det är roligt.
Att ni tycker. Att vi tycker olika ibland. Att det argumenteras och debatteras.
Men det är inte samma sak som att lämna en kommentar bara för att vara taskig.

Vad tycker ni?
Är det jobbigt när en blogg är personlig?
Varför drabbas vissa bloggare av troll å andra inte?

Puss/ Asta

Ps. Nu ska jag vädra en högst privat åsikt.... håll i er.
Det var ta me fan skandal att inte Kristin Amparo gick vidare till finalen. Resten var dynga jämfört med henne.

3 kommentarer:

  1. Ja, själva vitsen med bloggeri är ju att det finns så MYCKET att välja mellan och att det är så lätt att välja.

    Själv väljer jag bort dem som bara skriver om hur lyckade de är och vilka lyckade liv de lever (ointressant och lite patetiskt..), samt de tvärsäkra aggressiva, de tappar mig även om ämnet är intressant.

    Jag läser regelbundet "vänner som jag inte känner" (bra uttryck!), alltså där man får lära känna hela människor o kan utbyta tankar. Öppet och om allt möjligt.

    Dessutom följer jag några intressanta, lite tyngre bloggar om ämnen som jag vill lära mig mer om.
    O så fyller jag på med lite trams, om det är bra gjort. :)

    Själv skriver jag precis vad jag just då känner för, jag gör det ju bara på kul.

    SvaraRadera
  2. Jag läste också vimmelmammans inlägg om övergångsåldern och blir så chockad över de elaka kommentarerna, så jag var tvungen att skriva något själv...man säger inte att nån är mager om man inte vill den illa!!!
    Fler bloggar framförallt "kändisbloggar" där elaka kommentarer florerar alldeles för ofta tycker jag, hur elaka är människor?? Superlätt för dom att sitta där anonymt bakom datorskärmen och tycka både det ena och det andra, om jag hittar en blogg jag inte gillar, ja då slutar jag titta in där, jag skulle aldrig får för mig att skriva något elakt, det är ju inte min blogg och jag bestämmer inte över vad som ska skrivas i den!
    annamariag

    SvaraRadera
  3. Jag läste också vimmelmammans inlägg om övergångsåldern och blir så chockad över de elaka kommentarerna, så jag var tvungen att skriva något själv...man säger inte att nån är mager om man inte vill den illa!!!
    Fler bloggar framförallt "kändisbloggar" där elaka kommentarer florerar alldeles för ofta tycker jag, hur elaka är människor?? Superlätt för dom att sitta där anonymt bakom datorskärmen och tycka både det ena och det andra, om jag hittar en blogg jag inte gillar, ja då slutar jag titta in där, jag skulle aldrig får för mig att skriva något elakt, det är ju inte min blogg och jag bestämmer inte över vad som ska skrivas i den!
    annamariag

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare