torsdag 7 maj 2015

Inte en enda av er 76%




Ja, det är ingen vetenskaplig undersökning utan "bara" Dagens fråga på Aftonbladet men jag blir illa till mods av det överväldigande svaret i alla fall.
Drygt 76% av de som svarat tycker det är en bra idé att förbjuda tiggeri.

Jag stod å höll en döende patient i handen idag. Hen flämtade som en fisk på torra land av andnöd och blicken låste sej fast i min med ett uttryck av ren å skär skräck.
Ja, det var obehagligt att se på. Rent ångestframkallande faktiskt.
Förbjud dödssjuka människor tycker jag!
Jag såg en bild på facebook idag. Det var en död flicka som flöt med ansiktet nedåt i Medelhavet, en av alla drunknande flyktingar detta året.
Förbannat otrevlig bild. Störde absolut min torsdagsförmiddag.
Förbjud flykt!
Minns ni den där reklamen Barncancerfonden körde?
Den med fyra glada barn som satt på en stol och sedan en tom stol.
Budskapet var glasklart och hemskt, en av fem cancersjuka barn överlever inte.
Vilken förälder, mor el farförälder känner inte av den skräcken?
Förbud barncancerfonden!

Behöver jag betona ironin?
Behöver jag förklara att även jag tycker det är förbannat jobbigt att se alla dessa fattiga människor i totalt utanförskap som sitter på marken med blicken ödmjukt fäst i asfalten eller som lite vädjande ropar "Hello" efter mej när jag ska handla?
Jag hoppas ni förstår det ändå.
Självklart hade jag föredragit att slippa få in världens orättvisa mitt i mitt synfält.
Det var lättare innan, när affärernas entréer istället pryddes av trevliga blomkrukor.
Men orättvisan finns. Fattigdomen och utanförskapet finns.
Så jävligt och så brutalt att det är värt att sitta i regn å rusk på en svensk gata och tigga småpengar för att barnen där hemma ska få mat, kanske till å med få gå i skolan.
Inget förbud mot tiggeri i världen hjälper dessa människor.
De enda som en sådan lag... möjligen... skulle kunna hjälpa är oss redan privilegierade att slippa se på.
Hör ni inte hur horribelt det låter?

Sverige kan aldrig lösa all världens fattigdom. Vi kan inte ensamma förändra förtrycket mot världens romer. Vi måste använda alla kanaler vi har att sätta press på deras hemländer att ta sitt ansvar.
Men under tiden kan vi inte förvägra desperata människor att göra vad de kan för att klara livhanken.
Ingen av oss hade låtit bli att sälja våra själar och stampa på vår stolthet om det vore det enda sättet att hålla liv i våra barn.
Inte en enda av dessa 76%.


Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare