söndag 31 maj 2015

Mors dag


Mors dag.
En dag som säkert hade en annan klang och en annan betydelse förr i världen.
Jag har hört många äldre kvinnor berätta att det var den dagen de fick semester.
Frukost på sängen, slapp att laga mat och sköta hushållet.
Det var den dagen de hade vad som nu är så modernt... egentid.
En dag på året.

Själv har jag både tvättat, bryggt mitt eget kaffe å lagat mat idag.
Men å andra sidan har jag egentid mest hela tiden.
Sonen har kommit hit. Jag har fått presenter av både honom å Mini, svärsonen som varit iväg hos sina föräldrar har kommit hem och vi har suttit ner allihopa å ätit middag tillsammans.
Nu tar jag ett glas rött, konstaterar att jag har en veckas ledighet kvar och är rätt så nöjd med min dag. Saker skaver men ändå. En bra dag.

Till de finaste mammorna jag känner....
Min äldsta dotter och min yngsta.
Ni är så olika mammor, men båda två så fina, så kärleksfulla, så fantastiska med era barn.
Jag tänker att min mamma gjorde det (dvs föräldraskapet) bättre än sin mamma.
Jag gjorde det bättre än min och ni kommer att lyckas göra era barn till starkare, tryggare individer än jag var kapabel till.
Så går utvecklingen framåt och det finns något ljust och vackert i det.
Mamma är trots sina brister en del i mitt föräldraskap liksom jag är en del i ert.

Å till övriga mammor där ute som kämpar med koliknätter, att lämna ledsna ungar på förskolan, packa utflyktsmål, hinna läsa läxor, vakar på tonåringar som är ute, torkar snoriga näsor, tåriga kinder. Ni är navet i samhället. Hjältar.
Även om ni känner att ni bara är good enouth.

Puss/ Asta


1 kommentar:

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare