tisdag 1 maj 2012

Äsch, jag vet inte...


Blondinbella viker ut sej.
Hon vill visa på mångfalden bland kvinnokroppar.
Att det är okej att inte dra size zero, att man duger ändå.

Jag vet inte...
Jag tycker att hon är oerhört vacker (om än säkert retucherad) i sin fyllighet.
Hon är ju absolut inte "tjock" även om elaka människor skrivit så på hennes blogg.
Om det nu är ett brott att vara det. Tjock.
Men jag vet inte som sagt...
Jag är inte förtjust i utvik över huvudtaget. I att kvinnor förminskas till runkobjekt i någon tidning.
Å jag vet inte heller om budskapet verkligen når fram när det är en känd, vacker... och retucherad... kvinna som står där naken/ lättklädd på bilderna.
Av alla flickor/ kvinnor som känner att de inte duger... hur många blir tröstade av Blondinbellas vackra skapelse?!
Men tanken är vacker.
Nej, jag vet verkligen inte som sagt...

Vad tycker ni?

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Jag visste inte heller hur jag skulle ställa mig till den bilden. Jag kände mig bara förvirrad.

    Sedan blev jag sur för att jag kände mig förvirrad och inte kunde ta ställning om det var en bra sak eller en dålig sak.

    Så på det hela taget tycker jag nog att budskapet i bilden inte går fram och är otydligt.

    SvaraRadera
  2. Åsa. Skall vi enas om att feministiska statements kan göras bättre?!

    SvaraRadera
  3. Om inte Åsa håller med dig där så gör jag det. Nej, detta är inte feminism. Inget feministiskt statement what so ever. Den där bilden väcker absolut inga tankar om att här är en tjej som är nöjd med sig själv. Jag gillade hennes semesterbilder som väckte sådant rabalder. Bikini på stranden. Oretuscherad. Fyllig vacker kropp. Nöjd kvinna. Detta känns så onödigt. Vilseledande

    SvaraRadera
  4. Jag blir fundersam över det hela. Ponera att hon varit smalare,som hon var för några år sedan då hon tränade mer(antar jag), hade hyllningskören varit lika stark då? Det känns som att det bara är "fint" att vika ut sig om man är lite småmullig, äldre (amelia adamo har gjort det), många olika kroppar (vr redaktionen).
    Kommer folk att hylla andra bloggtjejer om de visar upp sig nakna? Om det är en naturligt mager tjej som gillar sig själv. Blir hon då hyllad? Tror jag icke.

    För mig rör inte nakenbilder upp så många känslor. Finns det inte bättre sätt? Eftersom jag är nyfiken googlade jag en del på det här utviket igår och läste en lång tråd på flashback där unga killar debatterade hur knullbar blondinbella är nu när de sett henne naken. Många av killarna kallar henne fet. Jag tror tyvärr att det inte bara är unga killar som läser de här trådarna utan även unga tjejer. Lyssnar unga tjejer ute i landet mer på Blondinbella som lever ett priviligerat liv i sthlm än på killarna som på rasten kallar henne fet? Jag vet inte...

    Jag fick en kommentar på min blogg som sa ngt i stil med fy fan vad magsur du är. Detta för att jag inte tycker att det är jättebra gjort.Snacka om att man ska gå i raka led i detta land.

    Hoppas allt är bra. Puss

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare