torsdag 3 maj 2012

En asfaltsflickas rop på hjälp


 Jag växte upp bland asfalt och betong.
Var en harig liten unge som inte fick smutsa ner mej och hade en mamma som ABSOLUT inte gjorde det.
På sin höjd plockade jag en å annan bukett blommor.

Nu bor jag i motsatsen till min uppväxt.
Vi har stor trädgård och det är ängar å åkrar runt omkring oss.
En mardröm för en gräsallergiker som mej skulle man kanske kunna tycka, men jag älskar verkligen att bo så här. Nära naturen.
Problemet är att jag inte är lika intresserad av trädgårdsskötsel. Framförallt så kan jag ingenting om det. Jag misstänker att mitt ointresse härstammar ur det.
Jagvet ingenting om hur man gör det enkelt för sej, hur man håller efter ogräs å sånt där.


Idag var jag iväg å shoppade mej lite blomster.
Pelagonier i vitt å rosa. En urtjusig lavendel. Murgröna och några blå blommor jag inte vet vad det är.
Jag älskar att plantera.
Att gräva ner fingrarna i den svala myllan. Ge liv. Skapa.
Att vattna är jag sämre på...
Därför varar liv sällan särskilt länge i Astas trädgård.

Är det någon som känner sej manad att ge mej några bra latemanstips för hur man tuktar ogräs eller på andra enkla sätt får en mysig trädgård så hojta gärna till i en kommentar.

Puss/ Asta




4 kommentarer:

  1. hatar trädgårdsjox! är helt värdelös tyvärr har vi oxå en grön lummig sak med allt möjligt som växer och frodas och en man som aldrig är hemma! ssssuck hälsar köpenhamnsmorsan

    SvaraRadera
  2. Jag har också asfaltsfingrar :)
    Mitt tips är blommor i krukor. Stora som små. Svinsmidigt att arrangera om i trädgården efter tycke och smak för dagen :) Plus att man slipper rensa ogräs.

    SvaraRadera
  3. Tycker du börjat bra på egen hand. Men mitt tips blir stora krukor/ baljor som du fyller med blommor. Instant gardering liksom. Ser fint ut och ser ut som om hela trädgården är i ordning. Sedan kan man alltid sätta någon buskros om man vill. Har du öppna jordytor rensa en gång investera i täckväv och sten eller täckbark tyvärr är det svårt med ogräs. Va nitisk en vecka rensa rensa rensa. Sedan kan man ta det som kommet när man ser det. Lyktor som hänger i ev buskar eller äppelträd kanske i någon fin färg. Lägg ut ngt oväntat som fångar ögat i trädgården.

    SvaraRadera
  4. Jag är OTROLIGT och makalöst ointresserad av trädgårdsfix!!! Jag gör det ändå, då jag ju är lika pedantisk med trädgården som inomhus - men det sträcker sig till klippa gräs/kanter och häck! That's it!!!

    Kram trädgårdssyster!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare