lördag 12 maj 2012

Vad kräver du av en vän?



Bild: Mitt senaste tillskott som vän. Sötaste Jai

Lady Damer har en intressant fråga på ett av dagens inlägg. "Vad kräver ni av era vänner?"
Jaaaa.... goda vänner. Ni jag känner å inte känner, vad kräver ni???

Jag är nog på många sätten "hård" vän, jag är en vän som har krav och som inte nöjer mej med vad som helst. Jag är en kvinna som hellre har få riktiga vänner än många polare.
Min make är mycket mindre kritisk än jag. Han kan ta människors tillkortakommanden på ett annat vis.
De kan vara sexistiska, rasistiska, snåla el vad det nu må vara för oattraktiva drag men se "annat" hos dem och "stå över det han inte gillar."
Nej, jag är ledsen. Det kan inte jag...
Är du körd hos mej så är du körd. Åtminstone har du väldigt mycket att bevisa innan jag ens funderar på att ändra mej.

Mina... få men naggande vänner... är väldigt olika.
Alla har jag någonting gemensamt med men alla är jag oxå rätt olik.
Jag vill ha roligt med mina vänner, jag vill skratta. Jag vill kunna prata allvar och kunna vara ledsen å att det oxå är okej.
Jag vill att vi ska ha någolunda grundläggande värderingar.
Å så vill jag kunna lita på dem. Lojalitet är det viktigaste som finns.
Det vi talar om... det stannar mellan oss.
Likväl kommer jag väldigt ofta på att mina vänner diskuterat det/ berättat för sin partner och för mej är det inte okej. Berättar jag ett förtroende så gör jag det för DEJ, inte för din man.

Jag vill ha frihet.
Jag kvävs om vänskap innebär att man måste höra av sej stup i kvarten.
Vänskap är att veta att man har varann där omdet behövs.
Även om den självklart,som alla relationer, måste vårdas.
Att min vän försvarar mej inför andra, hjälper mej om jag skulle vara i bekymmer

Det är avkopplande med gamla vänner.Jag har några såna.
De man kan koppla av med, inte behöver göra sej till för. De som man bara "är" tillsammans med.
Som man har minnen att dela med. Jag har några sådana få vänner.
Nya vänner kan jag bli helt betuttade i. Min Jai på jobbet och Ergo sum här på bloggen är mina senaste bekantskaper med stooooor vänskapspotential. Jag ÄR nästan som förälskad i dem.
Ser på dem å tänker "gud,vad hon är fiiiiiin och vad jag tycker oooooom."
Det har som med en kärleksrelation något med uppbyggnadsfasen att göra men är en spännande å härlig del av en ny spirande vänskap. Medans gamla vänskaper har det där trygga å självklara.
Näst min hund litar jag tex mest på Cissi i hela världen.
Oavsett lixom.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Oooooooooooooohhhhhh, så smickrad jag blev nu! Och lite generad. För jag är bara jag. Tusen tack! Vilken fantastisk gåva att få bli någons vän! Puss!!

    Vad jag kräver av vänner? Hmmm, det får jag kanske fundera på.. Att man kan skratta ihop. Prata. Bubbla. Vara tysta. Inte kväva varandra. Våga vara ärliga mot varandra. Inte utelämna den andres innersta tankar och hemligheter. Lite så tror jag.

    Och du - jag tror också potentialen är stooorr!!

    Kramar och sov gott nu!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker man känner och vet i magen om man är riktiga vänner! Men jag tycker att olika vänner kan fylla olika funktioner, så särför har jag några som man nu "bara har" pga av omständigheterna...inte så att det ger en negativ energi balans, för där går min gräns...
    kram på rej!Köpenhamnsmorsan!

    SvaraRadera
  3. När jag började läsa tänkte jag först, att jag inte har några krav alls på mina vänner, de får vara som de är, tänkte jag. Men sen fortsatte jag att läsa och insåg att det finns en anledning till att jag tycker mina vänner får vara som de vill. De är utvalda efter mycket strikta regler... Och det stämmer väl överens med det du beskriver. Mina vänner är få, och vi ses inte alls så ofta, men när jag behöver dem, eller de behöver mig, då är det bara det som gäller. Vi kan kommunicera utan ord och vi har samma grundläggande värderingar och jag är allt lite förälskad i dem allihopa...

    SvaraRadera
  4. Vän är ett väldigt betydelsefullt ord. En god vän kan bara titta rak i sin vän ögonen och förstår vad jag känner. En vän ska vara ärlig. De kan dela med sig både skratt och gråt. En vän ska kunna bevara den andra hemlighet. En vän ska fina vid min sida när jag behöver och när jag är med min vän kan jag vara mig själv och JA hellre en vän som är lojal än flera som inte förstår dess betydelse!
    Kram Asta
    Sist.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare