måndag 7 maj 2012

Ä.N.T.L.I.G.E.N



Vem är ond, vem är god?
Vem har rätt, vem har fel?
Vem är gärningsman och vem är brottsoffer eller är de både och?


Ovanstående är genomgående teman ur samtliga av Roslund & Hellströms böcker.
Det har blivit ett par stycken nu.
Odjuret...om pedofeli och hämd
Box 21... om trafficing
Edward Finnigans upprättelse... om dödsstraff
Flickan under gatan... om utsatta hemlösa unga
Tre sekunder...om polisens användning av infiltratörer

Jag har läst dem alla och Roslund & Hellström är LÄTT Sveriges (kanske världens) bästa deckarförfattare just för sitt djup och sitt genomgående fokus som jag inledde med.

Roslund har en bakgrund som reporter och chef på Svt.
Hellström är riminalvårdsdebattör och en av grundarna till KRIS (Kriminellas revansch i samhället.)
"De vill med sina romaner underhålla men oxå skildra ett samhälle och ge kunskap om en verklighet de flesta inte känner till."

Äntligen, äntligen, äntligen har deras nästa bok kommit. "Två soldater."
Jag såg den på ICA och slog till som en vessla.
167 kr för ett mästerverk (jo för det vet jag redan att det är), 167 kr för 682 sidor.
De ska börja läsas NU!

*poof*

2 kommentarer:

  1. Härligt med böcker man kan längta till! Har två sådana nu och imorgon kanske jag ska köpa en av dem...
    Ha en skön kväll.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att jag inte köpte den i födelsedagspresent då..! Tänkte "nej, hon vill nog hellre ha den som pocket". Så det blev nåt annat istället! :)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare