onsdag 31 oktober 2012

Att vara en ung mamma

 

Om några veckor blir mitt yngsta barn 18 år. Då har jag inte längre något omyndigt barn.
Det är en märklig känsla. Ungefär som när min äldsta dotter i somras gifte sej.
Ofattbara medelålderspoäng.

Jag var 17 år när min Emelie föddes. 
Jag visste ingenting om bäbisar eller hur det kunde kännas när de skulle ut.
Jag hade inga äldre syskon, inga vänner som fött barn och mamma sa att "tandvärk var värre."
Förlossningen av helt normal art blev en chock för mej, smärtan och rädslan var ofattbar.
Men när jag fick upp henne på magen, denna blodiga lilla människa, så kändes det som att jag väntat ett helt liv på henne. Som om hon gjorde mej hel.

Jag var 19 år när vi fick Evelina. 19 år och gift.
Denna gången var jag mer beredd. Mer erfaren.
Min lilla docka, så olik sin storasyster som det gick att vara.
Självständig och trygg från första andetaget.

18 månader senare fick jag min son.
21 år gammal. Trebarnsmamma.
Det var magisk att få en son. Jag hade ingen aning innan om att det skulle varit viktigt.
Tvärtom önskade jag mej en tredje dotter, men när han kom... han med snopp... så var det stort.
Förlossningen gick relativt enkel. Jag fick massor av mjölk första dagen.
"Det är så här Moder jord tänkt sej" sa barnmorskan.

Min Mini var lite av en sladdis.
Nästan 4½ år senare föddes hon. Jag var 25 år.
Den vackraste bäbis man kan tänka sej. Stora ögon som rymde många liv av vishet.
Men ändå minst.
Yngst.
Då och nu.
Alltid.

Jag har aldrig någonsin ångrat att jag fått barn tidigt.
Visst var vi unga å panka men vi visste inget annat. Med åren har jag blivit en bättre mamma, men jag är inte säker på att det har med högre ålder att göra utan snarare en större erfarenhet.
Oerfarna är alla nya föräldrar, oavsett ålder.
Det är fantastiskt att vara 43 år och att åldersskillnaden mellan mej och barnen på många sätt har raderats ut. Vi är nu vuxna... med olika erfarenheter av livet och dess svårigheter.
Men jag är, och har alltid varit, mamma och inte "kompis."
Mina barn kan skaffa sej hur många kompisar som helst men inte någon mer mamma.
I det har jag min ovillkorliga kärlek, mitt stora tålamod, min vetorätt å auktoritet.
Att vi sedan kan vara "bästa vänner" är en helt annan sak.

Puss/ Asta

8 kommentarer:

  1. Vad fint du beskriver din resa. Nej, jag tror inte heller på "kompisar" som förälder, utan man är dess mamma eller pappa och sedan kan man vara vänskapliga - men alltid förälder först.
    Min äldsta är 16 och jag förstår vad du pratar om att de börjar bli vuxna. Man får ett annat förhållnings sätt på något vis. Hon är jättefin din dotter! ( allihop såklart) Kram på kvällen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria. Ja det är häftigt och även lite läskigt när de växer upp och man plötsligt skall förhålla sej till en jämställd individ. Det vuxna barnet är kvittot på hur man klarat sej som förälder. Tack, ja... de är jätte fina :) Kram

      Radera
  2. Du har så fina barn!Men så är dom lika dig också:)
    Det är en lika otrolig känsla att få barn då man är ung, "mittimellan" och äldre. Att få sitt 8:e barn som blivande 41 åring är det bästa och häftigaste jag gjort.
    Håller med dig om att klart man kan vara "bästa vänner", men man är alltid mamma till dom.
    Kram/C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack China. Ja jag kan tänka mej att det är häftigt att få barn sent i livet oxå, att det blir på ett annat och inte lika självklart vis.
      Själv tror jag att jag varit en sämre småbarnsmamma nu. Man ser ju hur det går med vovvarna lixom :) Kram

      Radera
  3. Måste vara en sjujäkla tandvärk din mamma hade, då :-D Om den var värre...

    SvaraRadera
  4. Vilken fin text! :)
    Jag är så tacksam att jag har en så fin mamma. Som jag saknar så mycket just nu!
    Jag har sagt det förr, men jag säger det igen... jag vet inte hur jag hade klarat mig utan dig. Du har varit min klippa i så många stormar..! Älskar dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mammas hjärta. Utan dej hade jag inte klarat mej heller. Inte en dag. Inte en timma. Äskar dej.

      Radera
  5. Får tårar i ögonen hur du och din dotter skriver till varandra..tyvärr kommer jag aldrig få uppleva något sådant själv! Har två underbara söner, men tror aldrig att dom skulle skriva på liknande sätt!

    Jag hade så gärna velat ha en dotter men det blev ej så!

    Kram Sara

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare