fredag 4 december 2015

En alldeles egen tratt vill tant Asta ha

Bam Bam gravidlur, gravidtratt

En sån här skulle jag vilja ha.
Pinard's stetoskop heter det. Det ovan är från Bam Bam och kostar 149 kr.
De nedan är från Nord med och kostar 390 kr.

Jag tycker egentligen den billigare trätratten är finast även om den inte ser lika proffsig ut men den skiljer sej mer från de man sett på förlossningen och mödravården och jag funderar på om det gör nåt att den är kraftigare. Om ljudet hörs sämre?
Vad tror ni?

Jag har fått reda på mina praktikplatser och blev besviken men inte förvånad.
Det var så få platser på mina förlossningar här runt omkring.
Well, det är inte mycket att göra åt det. Bara att gilla läget.
Och praktikplatserna i sej är säkert hur bra som helst, jag har hört mycket positivt om Borås från tidigare studenter.
Jag börjar i vecka 3-5 med praktik på BB i Borås.
Sedan har jag Barnmorskemottagning v 6-10 på hemmaplan i Falkenberg och slutligen
förlossningspraktik v 11-18 i Borås.
Förlossningspraktiken är den jag längtar efter och är mest skraj för på samma gång och jag tror vi alla ville ha den först men jag kan se fördelar med att hinna bli lite varmare i kläderna och med att det är vår då (fler bebisar som föds.)
Det är ett virrvarr av tankar och känslor inför praktikerna.
Glädje, spänning, "nu äntligen", längtan blandat med skräck.
Sen är det ju allt logistiskt och ekonomiskt strul kring att bo borta under såpass lång tid.
Har lite olika tankar kring hur jag ska lösa det.
Kanske går jag å blir pappbo under förlossningspraktiken, vi får se.

En egen tratt vill jag hur som helst ha och jag tänker lyssna på varenda mage jag kommer åt.
Jag tänker bli ett med tratten. CTG i all ära men det är mina sinnen som jag vill vässa allra mest.

Puss/ Asta

Pinard stetoskop

2 kommentarer:

  1. Fasen vad synd att du inte hammnade i vbg. Jag tycker nog den i trä... Klassisk

    SvaraRadera
  2. Förlåt en lekman men kan man inte använda ett bra stetoskop?
    Tänk på vårdhygienen. Den i trä kanske sväller om man ska sprita av den före och efter varje patient och kanske får en skrovlig yta där bakterier kan fästa. Tål dem upphettning?

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare