onsdag 16 december 2015

Mer om alkoholen


Kul att ni tycker till om en vit jul.

Fler tankar om alkohol.
För ett par år sen så körde jag ett nyktert år. Med tanke på min bakgrund och genetiska belastning till missbruk så tror jag att jag är extra observant på mitt dryckesmönster. Och jag tyckte att det hade blivit lite mycket ett tag, var trött på bakfulla lördagar och på att allt umgänge kom att handla om det.
Ett år nykter. Inte speciellt enkelt faktiskt...
Jag blev ifrågasatt hela tiden. För om man inte dricker och inte är gravid eller kör då måste man vara alkoholist?!
Vänner tyckte att jag kunde göra undantag, att jag sabbade stämningen, att det inte var lika trevligt... att det faktiskt blev märkligt... när jag satt och var nykter.
Själv inskränkte jag oxå på umgänget. Tyckte inte det var lika trevligt att gå på krogen, upplevde folk (och ffa min man) som korkade och högljudda med alkohol i sej.
Jag var ganska lättad när min utmaning var avslutad.

Jag tycker fortfarande att alkohol i mitt liv och med dem jag umgås med har onödigt stor plats.
Det är inte helgmiddag utan vin till maten, det går inte att träffas ute utan att ta ett par öl, ska jag träffa vänner är det numera nästan aldrig över en kopp kaffe utan alltid över ett glas vin.
Ska jag fira nåt dricker jag alkohol, har jag överlevt nåt jobbigt kan jag ta ett glas "för att jag är värd det."
Jag tror att det snart kan vara dags för en längre nykter period igen.

Det här med vit jul.
Tyvärr tror jag inte det är barn/ familjer som behöver det som har det.
Tänker mej på julscenerna i "Mig äger ingen" och ryser.
Familjer där alkohol är jävligt viktigt av en eller annan anledning... stegen fram till alkoholism är många och föregås av bruk, missbruk/ riskbruk kommer ändå inte att höra till dem som skippar glöggen.
Det handlar ju mer om att vi behöver förändra vårt beteende över hela året.
Förändra vår attityd till alkoholen över lag.

Sen ÄR alkoholen en legal drog. Som orsakar en jävla massa elände, våld och sorg, jag vet.
Men ändå, den är legal och den förekommer överallt. För de allra flesta hanterbart och med måtta.
Jag tycker det är svinbra med Systembolag och söndagsstängt, stäng på lördagar med.
Jag tycker det är kanon att vi har tjugoårsgräns och det skulle inte falla mej in att langa till minderårig eller att bjuda omyndiga ungar på nåt alkoholhaltigt.
Jag tror inte att det är farligt för barn att ta del av att vuxna ibland dricker alkohol i smak eller stämningshöjande syfte. Jag tror inte heller att det är konstigt eller fel att säga till barn "jag jag väljer att dricka alkohol därför att jag är vuxen, när du är vuxen får du bestämma hur du vill göra."
Så är det med massor av grejer. Var sak har sin tid.

Jag vill lixom inte underskatta men inte heller överdriva alkoholens inverkan om ni förstår hur jag menar.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Exakt.Man ska varken underskatta eller överdriva. MEN, även om alkoholen är legal så anser jag att den idag ÄR överdriven. Se bara alla champagnefrukostar i tv. Alla vinluncher. Vad ger det för bild egentligen? All reklam? Det matas vi och våra barn med varje dag via media. Och det är helt ok?! Men när det gäller julen så ska det helt plötsligt diskuteras om en vit jul och hur viktigt det är för barnen. EN DAG på ett helt år!
    Varför inte bara hålla det på en lagom nivå som du säger. Där det varken överdrivs eller underskattas.Efter min kommentar i förra inlägget började jag tänka. Så otroligt jobbigt det måste vara som barn till föräldrar med alkoholproblem att matas av reklam för en "Vit jul" när det förmodligen är det enda dom önskar av tomten...
    Usch. Sånt här är känsligt för mig märker jag,och ändå dricker jag själv. Ibland. Ett par gånger/år:)
    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Ja vi får nog rannsaka oss själva i det. Hur vi bemöter de som inte dricker och approachen till alkoholen i samhället. Har ju själv missbruksproblematik i släkten så jag funderar mycket på min egen tanke och varför jag dricker i det läget. Dock är jag sällan bakfull nuförtiden. Sen Snape kom så har det druckits mindre mängd per tillfälle fast tillfällena har ökat desto mer. Min "fördel" är att jag dricker inte öl, så den kommer jag undan. Att vara uppmärksam på sitt eget beteende och om en har någon i sitt umgänge som en anser kan ha problem att erbjuda alternativ till shopping-ölen eller vinlunchen och visa att det finns andra vägar. Tycker också att Systembolaget och söndagsstängt är bra.

    SvaraRadera
  3. Jag är också så trött på alkoholnormen. Jag dricker inte alkohol alls sedan några år tillbaka och innan dess väldigt sparsamt. Jag vet ju att många av mina vänner tyckte att jag var jättetråkig som inte drack där i början eller särskilt när vi var i yngre 20-årsåldern så kunde de verkligen pressa en till att dricka "för det är så himla tråkigt om någon är stel och inte dricker". Det gör det väldigt svårt för någon med ett riskbruk att sluta också, att det ständigt truga i sociala sammanhang och att den som avstår bryter normen väldigt tydligt. Det tog ett tag för mig innan jag kunde känna och säga att den som bara vill att jag ska vara med om jag dricker, den behöver jag inte umgås med alls.
    Precis som ni säger så är det nog inte de som verkligen behöver det som påverkas till en vit jul av kampanjer eller liknande, men jag tycker det är bra att iaf försöka luckra upp alkoholnormen, inte mist för de i något stadie av riskbruk. Nyktra förebilder är bra.

    SvaraRadera
  4. Jag är också så trött på alkoholnormen. Jag dricker inte alkohol alls sedan några år tillbaka och innan dess väldigt sparsamt. Jag vet ju att många av mina vänner tyckte att jag var jättetråkig som inte drack där i början eller särskilt när vi var i yngre 20-årsåldern så kunde de verkligen pressa en till att dricka "för det är så himla tråkigt om någon är stel och inte dricker". Det gör det väldigt svårt för någon med ett riskbruk att sluta också, att det ständigt truga i sociala sammanhang och att den som avstår bryter normen väldigt tydligt. Det tog ett tag för mig innan jag kunde känna och säga att den som bara vill att jag ska vara med om jag dricker, den behöver jag inte umgås med alls.
    Precis som ni säger så är det nog inte de som verkligen behöver det som påverkas till en vit jul av kampanjer eller liknande, men jag tycker det är bra att iaf försöka luckra upp alkoholnormen, inte mist för de i något stadie av riskbruk. Nyktra förebilder är bra.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare