fredag 25 december 2015

Stulen Årssammanfattning



Ännu en årssammanfattning... har redan gjort några varianter, men gillade denna som jag snodde av Cissi Wallin som i sin tur snott den från Underbara Clara.

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut?
Ja en hel del faktiskt. Som såg ett barn födas (det var magiskt!), stack små bebisar med kanyl i handryggen å blev riktigt bra på det, inspekterade bristningar i kvinnors underliv, tågpendlade och googlade "Torped prislista"... nej vänta, det där sista har jag gjort förr.

Genomdrev du någon stor förändring?
Slutade jobba på Medicin och började plugga till barnmorska.
Gick upp 6 kg i vikt.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 
Japp det har fötts ett par bebisar i bekantskapskretsen, fast så här dags in i livet blir de flesta vänner snarare morföräldrar än föräldrar. Mina barn har fått två nya kusiner.

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?
Kan inte komma på nåt datum så där faktiskt...

Dog någon som stod dig nära?
Nej, men för vissa är det nog mer relaterat till tur än skicklighet.

Vilka länder besökte du?
Danmark och Cypern.

 

Bästa köpet? 
Kanske min "Lärobok för barnmorskor", den slår jag i hela tiden.

Gjorde någonting dig riktigt glad? 
Massor av saker har gjort mej riktigt glad. Att komma in på högskolan. Resan till Cypern. Boråsutflykten med Nella å Noah. Ängla pängla som på jul bara ville vara med mormor.
När jag och nära vänner var i Helsingborg/ Helsingör. Makens o min lilla minisemester i Göteborg.
Att det finns människor som uttryckt att jag kommer bli fantastisk som barnmorska, jag menar... att någon faktiskt tror på mej där.

Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016?
Mer mental ro. En större tillit till mej själv.

Vad önskar du att du gjort mer?
Kommit igång med mitt engagemang för flyktingar. Jag har sagt flera gånger att jag kan tänka mej olika sorters fadderskap/kontaktmannaskap men orken å tiden har inte funnits där.
Tränat med Gottfrid. Han har blivit odrägligt ouppfostrad det sista och gör lite som han vill.
Hållit fast i löpningen.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Låtit andras problem bli mina. Det är stor skillnad mellan att bry sej om och försöka hjälpa till mot att bli uppäten känslomässigt och låta andras (oro, ilska, ångest) bli sin egen.
Låtit andras negativa åsikter om mej påverka mej. Även om det är människor som jag inte ens bryr mej om.

Favoritprogram på TV?
Jag har älskat årets julkalender och Bonde söker fru har jag följt lika slaviskt som de tidigare nio säsongerna.


Bästa boken du läste i år? 
Har läst extremt lite böcker på andra halvan av året och det första halvåret minns jag inte riktigt men Jonas Gardells trilogi "Torka inga tårar utan handskar" grep mej och jag tänker fortfarande på ödena från böckerna.

Största musikaliska upptäckten? 
Ehhhh?! Knappt lyssnat på musik, och särskilt inte ny musik. Då å då har jag famlat mej mot Winnerbäcks tröstande och välbekanta toner.

Vad var din största framgång på jobbet 2015?
Att jag sa upp mej kanske?

Största misstaget?  
Får tänka lite här nu. Felbedömt en å annan. Felbedömt mej själv.
Inte tagit mej tid som jag borde med vissa vänner.

 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Min spontana känsla är ledsnare. Men när jag ser tillbaka på året har jag ju gjort en himla massa roligt och varit med om en väldans massa fint.

Vad spenderade du mest pengar på? 
Skolböcker, fransförlängningar och kläder till barnbarnen.

Något du önskade dig och fick?
Ett helt år med Noah hemma. En plats på högskolan. En varm kontakt med mitt första barnbarn Ängla som var lite blyg när hon var liten. Se min sonson.

Något du önskade dig och inte fick?
Ond bråd död åt en viss person. En nykter mor. Eller åtminstone en mor som gjorde ett ärligt försök att bli nykter.
Praktik på Varbergs förlossning.

Vad gjorde du på din födelsedag 2015? 
Minns inte alls. Å att slå upp det vore väl fusk? Inte? Jobbade kväll å var ledsen efter infekterat gräl med maken.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Säkert, se ex vad jag inte fick. Men det finns oxå saker som skulle kunna gjort det sämre. 2015 har varit ett år med både sött å salt, så som livet är.

Vem saknade du?
Mormor och Märta.

De bästa nya människorna du träffade?
Blev ögonblickligt förtjust i en ny svägerska. Träffade många nya kollegor på BB med stor potential till att bli riktiga vänner när man lärt känna varann bättre. Några av föräldraparen på BB kommer man alltid minnas. En å annan trevlig klasskompis.

Mest stolt över?
Att jag faktiskt tog steget till ett önskat karriärsbyte så här sent i livet trots att jag är en rätt så räddhågad liten människa. Tycker oxå att jag i huvudsak skött mej som mor och mormor.

 

Högsta önskan just nu?
Hjälp?! För mej eller världen?
Jag hoppas att klimatlöftena omsätts i reell politik, att Europa tar ett gemensamt ansvar för att hjälpa människor som flyr, att regeringschefer sansar sej och slutar piska upp stämningen av ett nytt kallt krig, att SD's väljare äntligen vaknar till sans.
Att mina praktiker går bra. Att jag faktiskt vågar å kan. Att mina ungar kan få må bra å leva sina liv så som de önskar (de står alla för utmaningar, farhågor å förhoppningar) och att vi alla fortsätter att vara friska.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Fokusera på det som jag faktiskt kan förändra istället för att lägga så jäkla mkt energi på det jag inte rår på. Tänka snälla tankar om mej själv. Komma igång med att springa igen.
Skratta mer. Älska mer.

Puss/ Asta

Hur ser din årssammanfattning ut?

2 kommentarer:

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare