tisdag 1 december 2015

Helst igår.

SCB's stora mätning har landat idag och visar katastrofala siffror för landet.
Socialdemokraterna ligger på 26,7 procent. Lägre än på Håkan Juholts tid och faktiskt de sämsta siffrorna i SCB's 43 åriga historia.
Miljöpartiet sjunker ännu mer och Alliansen stiger väldigt blygsamt.
Mätningens stora vinnare stavas Sverigedemokraterna med nästan 20 % .
Sd är näst största parti bland männen, var fjärde man kan tänka sej att rösta på ett rasistiskt, homofobt parti som vill söndra bland fackliga rättigheter och förpassa kvinnorna tillbaka till 1950 tal.
En å annan bög och ett å annat fackligt kollektivavtal får vi offra för att styra upp flyktingpolitiken.

Alltså. Jag gillar hockey. Jag älskar Frölunda Indians. I år går det riktigt bra och luktat guld halvvägs in i grundserien.
Tidigare år och med andra tränare har det inte gått lika bra.
Vi hade Uffe Dahlén ett tag. I slutet av hans frölundakarriär så förlorade vi var och varannan match, men Uffe var inte arg för det.
Nej, i intervju efter intervju fortsatte han att försvara det som varit bra. Jo, vi förlorade visserligen med 6-1 men det såg riktigt fint ut där i mitten av andra perioden.
Ulf Dahlén manade till tålamod och hörsammades länge... till det inte gick mer.
Bra idéer är bara bra om de kan förmedlas till framgång.
Det är skit samma hur bra spelidé han har om vi slutar 7 i tabellen varenda år.

Ännu har jag inte kört på något examensarbete, men OM jag börjar kugga på tentor ja då måste jag tänka om. Då måste jag börja plugga mer eller effektivare eller på ett annat sätt.
Jag kan inte bara fortsätta i mina hjulspår för att det är barnmorska jag vill bli.

Skolresultat, hockey eller politik. Det fungerar likadant.
Når inte idén fram på ett övertygande sätt ja då förlorar man, alldeles oavsett hur fin tanken är.
Jag blir så irriterad när jag talar med gamla sossar eller hänger på sossesidor på facebook och de bara är så nöjda?!
Något de ofta säger är "Den enda mätningen som spelar någon roll sker i september 2018."
Jo. Men då är det ju oxå för sent.
Det är ignorant och korkat att inte ta seriösa stora opinionsmätningar på allvar alldeles oavsett hur fin "spelidé" man har. Den spelar ju inte någon roll när Sd blir största parti eller hur?!
Det är ju NU vi har tid att agera.

Och med agera menar inte jag att försöka sno sverigedemokratiska väljare genom att använda deras politik. Den kan de få behålla själva.
Jag tror på att visa skillnader gentemot Alliansen. Jag tror på att lyfta fram goda exempel.
Jag tycker LO's kampanj mot Sd är tydlig, enkel och briljant.
Mer sånt.
Sen är jag... tyvärr... inte säker på att Löfven är rätt man för uppdraget.
Mona Sahlin sa nåt så bra när hon avgick. Minns inte exakt men det gick ut på att "Tror Socialdemokratin att det är så enkelt som att byta partiledare så kommer de bli besvikna" och hon hade rätt. S dalade än mer under Juholt och nu... ännu lägre.
Partiet behöver hitta sina värderingar, sluta upp med att bjuda upp Alliansen till dans var kväll och finna en karismatisk ledare. Någon som kan göra för Socialdemokraterna vad Reinfeldt en gång gjorde för Moderaterna. 

Helst igår.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Juholt var på p4 för att tala om sin bok. Och vilken idelogi. Vilken människa. Vilken tro. Vad synd att han inte fick en ärlig chans.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare