tisdag 6 november 2012

Amerikanska valet.

 Foto

Idag går Amerika till val.
Jag minns fortfarande känslan för 4 år sedan när Barack Obama vann som den första afroamerikanska president någonsin.
Då kände jag verkligen att USA var landet där allting var möjligt!
Barack Obama.
En talare av guds nåde, en man med sunda idéer och en annan tro på sitt land och på världen.
Då för fyra år sedan när vi vaknade upp med en ny president så kändes världen som en tryggare och ljusare plats.

Jag är inte särskilt insatt i hur amerikansk politik fungerar, inte mer än att jag följer med i svensk rapportering i nyheter och tidningar.
Men jag tror att Baracks Obama som närmast hade frälsarstatus då för fyra år sedan har problem idag med att han inte har kunnat leva upp till att utföra mirakel.
Han har genomfört mycket som är bra för sitt land, sitt folk och för USA's anseende i världen men han har inte utfört mirakel.
Han är politiker. Kött och blod. Om än väldigt, väldigt stilig men han är ingen frälsare.

Rent privat och helt opolitiskt så tycker jag att Obama är vansinnigt sympatisk och fruktansvärt stilig.
Filmstjärnesnygg rent av. Den stiligaste stadsmannen någonsin.
Han har så mycket potential.
(Men stäng Guantanamo för fanken.)

Jag hoppas och tror att USA's president även imorgon heter Barack Obama.
Jag tror att han kommer få fortsätta att styra världens största supermakt.
Imorgon vet vi (förhoppningsvis.)

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Visst blev det Obama!!! Minstingen här hemma hade tippat på pappa men vad fasen, Obama duger!!! :-)
    Och vilket tal han höll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fasen med... "pappa" kanske hade varit än bättre?! Men tja, Obama får helt enkelt duga. Denna gången :)
      Vilket tal ja, han är en riktig ledare, inspiratör... och man!
      KRam

      Radera
  2. Jo - tack och lov fick världen fyra år till.. Hade Romney vunnit hade jag självdött..

    Kraaam

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare