onsdag 28 november 2012

Dag tre

Dag 3 på semestern. Den jag skulle städa & adventa på.
Hmmm.
Det har inte blivit mycket av det kan jag säga...
Alldeles nyss låg jag på min madrass och funderade på hur vaaaansinnigt tråkigt det är att putsa fönster. Särskilt om vintern. När pallen sjunker ner i ler-gräset och man fryser om knogarna och det fan inte blir bra ändå.
Å så tänkte jag "men man måste ju putsa fönstren" och sen efter nån sekund "varför det, blir det inte jul annars?"
Så klart det blir!
Kanske med aningens dåligt samvete över skitiga fönster, men jul blir det. Å frågan är vad som är jobbigast, dåligt samvete eller att putsa?
Varför får min man förövrigt inte dåligt samvete om fönsterna inte är putsade?
Han MÄRKER inte ens om de är det eller ej.
Ofta önskar jag att min make var mer som mej, men det vet i tusan om det inte varit bättre om jag var lite mer som honom?!

Ja ni hör. Jag är en särdeles lat människa.
Jag läser på fejjan om människor som hinner med att BÅDE storstäda, putsa fönster och pynta.
På samma dag. Med lunginflammation. Typ.
Själv klev jag upp, alldeles för sent, fast besluten om att ha en fixardag.
Hängde upp en maskin tvätt, fixade maten till hundarna, bryggde lite kaffe och tänkte "Nej, om jag skulle ta en paus?!" och här är jag.
Suck!

Min mamma. Hon adventsstädade hon. Från golv till tak. Diskade allt! Allt porslin. För hand.
SKURADE golv och taklistor. Putsade å fejade.
Inte fan blev det idylliskt och puttinuttit för det.
Ja, ni hör. Jag är väldigt ambivalent.
Dessutom funkar knappt tangentbordet. Varannan bokstav får jag slå in. Flera gånger.
Lika bra att sätta fart.
Spindelnäten kan jag ju plocka bort i alla fall.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Har precis tvättat alla mina 4 fönster ut o invändigt o bytt gardiner. Nu kan det snöa o regna bäst faan det vill... Resten kan jag göra inomhus o då spelar vädret ingen roll.
    Har oxå städat som din mamma men orkar nog inte riktigt det i år, inte till 1a advent iaf.
    Men rena fönster är fint när stjärnor o stakar ska upp..
    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera
  2. Känner lite som du, samtidigt som jag i alla fall skulle vilja hinna/orka plocka ur allt i köksskååpen och torka ur dem. Samt putsa något av fönstren. men jag är ledig lite veckan innan jul så...Är det bara varmt nog kanske de putasas då...
    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare