fredag 9 november 2012

Kalorier å farväl.

 

Idag har jag ätit å ätit å ätit.
Smörgåstårta i två omgångar. Pärontårta. Å nu min paradkycklingrätt med vansinnigt mycket grädde och smör i. Inte ens en bullemieker skulle kunna komma på ett mer kaloristint dygn.
Nu sippar jag på ett glas rödvin.
Ni vet väl det, att om ni dricker alkohol till fet mat som blir det plus minus noll och kalorierna blir lika med nada!
Nej, nu ljuger jag, det är faktiskt precis tvärt om. Alkohol är den absolut snabbaste och lättillgängligaste energin för kroppen att ta till sej och när den väl gjort det är den mätt och lägger resten till reserven.
Jojo, lite att ta av alltså om det nu skulle bli krig eller nåt imorgon.

Lilla "mamma" på jobbet slutade idag. Gjorde sin sista dag inför pensionen.
Jag har ju vetat i åratal att dagen skulle komma men likväl... det kändes förbannat jobbigt.
Vissa grät, själv fick jag bara en stor svart klump av sorg i magen, det är värre än att gråta.
"Mamma" som egentligen heter Maggan är på många sätt som en mamma för mej.
Nån jag kan tala med om allt, det allra allra jobbigaste och personligaste.
Nån jag kan busa med och vara hur grov med eller rund i munnen som helst med.
En tant på 65 år som är snyggare än de flesta och som kan få mej... ja, MEJ... att rodna.
Jag kommer sakna sjukt mycket.
Hon har förvisso lovat att komma in å jobba på timmar ibland (när hon inte passar hundar, åker till Köpenhamn, vaktar barnbarn, ligger på spa, åker utomlands, är på gymmet, på symöten, med sina systrar i Göteborg, ligger å sover...) men en epok går ändå i tiden och det är sorgligt.
Hon har betytt... och betyder... fantastiskt mycket för mej.
Bilden är från en jobbfest med "kusinen", mamma, jag (som rödhårig) och "Lillebror."
En fantastisk bild.
En fantastisk kväll, en av de bästa!

Nu väntar jag på den enda norrman min make tål, Skavlan och sen ska jag försöka sova i någolunda tid. Jag var ledig i helgen... men bestämde mej för att jobba extra imorgon.
Käckt va?
Eller inte.

Puss/ Asta




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare