söndag 18 november 2012

Recension av Bröllopsfixaren

 Bröllopsfixaren

Då var det dags igen. Dags att recensera bok nr II i Bloggdalas egen bokcirkel.
Denna gången har vi läst Bröllopsfixaren av Marita Conlor Mc Kenna som tydligen är mest känd för sin bok "En liten hattaffär på hörnet."

Innan jag börjar recensionen vill jag säga att jag tycker mycket om sk feelgood romaner.
Jag tycker om att läsa blandat. Lite tyngre, mer krävande romaner och lite enklare historier med lyckliga slut.
Det beror helt på när man ska läsa.
Är det en semesterbok som skall njutas av på stranden när man far i och ur böljan så får det inte vara för komplicerat.

Bröllopsfixaren är en roman om kärlek och romantik, men den handlar lika mycket om mödrar och döttrar, ensamhet och vänskap, och sökandet efter den där speciella personen som kan göra oss lyckliga.
Så där står det på baksidan av boken.
Boken kretsar kring änkan Maggie Ryan vars största dröm och lycka i livet är att se sina döttrar Sarah, Anna och Grace bortgifta.
Det är ju den enda sanna lyckan för en modern kvinna...

Nja, ni kanske anar vad jag tycker om boken.
Helt ärligt tyckte jag de första 50 sidorna att den var vedervärdig och förstod inte hur jag skulle lyckas ta mej igenom den.
Därefter tog den sej... något... och jag läste ut huvuddelen av den idag.
Jag läser gärna om kärlek å romantik. Läser gärna om förälskade människors snubblande jakt på varandra och missförstånden som gärna sker så där i början. Men det får liksom inte bli banalt.
Det finns ingenting i den här historien som skaver, som blir intressant eller komplicerat.
Ingenting i relationerna, mellan systrarna eller till sin mamma, som är besvärligt eller kantstött.
Inga jobbiga känslor, ingen konkurrens, ingenting obearbetat.
Det är bara omhuldande, mysigt, stöttande och kärleksfullt.
De träffas, hjälper varandra, äter mat ihop, tar hand om varandra.
Fint så... men inte särskilt spännande.

Författarens språk är enkelt, en smula torftigt.
Det som jag framförallt kommer minnas av boken är att man verkar äta väldigt mycket rostat bröd på Irland.

Betyg: Svag 2:a

Puss/ Asta

Nästa bok väljer Ergo Sum. 

7 kommentarer:

  1. Hahaha, jag har just skrivit min recension, den är väldigt mycket i samma linje som din. Nu ser jag fram emot att utmanas av Ergo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur som haver är detta med bokcirkel väldigt väldigt trevligt. Kram

      Radera
  2. Språket är det märkliga för mig, för den förra boken ja den var helt annorlunda. Men jag får väl skriva om det i min recension... Ska skriva den nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där kan det kanske bero på en kass översättare? Ser fram emot din recension. Kram

      Radera
  3. Hej fina A!!! Först och främst vill jag säga: önskar jag kunde avlasta din tomhetskänsla idag.. Skickar iaf mängder med kramar! Och vi måste ses snart!

    Sedan. Jag tyckte ungefär likadant om boken. Jösses. Men. Nu har jag valt en annan. Som kanske inte heller kommer att vara bra.. Jag ÄLSKAR den!

    Kramar <3

    SvaraRadera
  4. Just precis så är det i många fall med böcker, att man minns sådana saker och reflekterar över bagateller så som det rostade brödet. :) Kram kram och tack snälla för ditt grattis idag! :)

    SvaraRadera
  5. Jag har läst en liten hattaffär, tyckte den va såå mysig. Visst kanske inte nagelbitande spännande, men mysig! Jag gillar mysiga böcker som man sitter å småler när man läser.. ;)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare