onsdag 21 november 2012

Bilder på bloggar o på nätet

Foto
Igår visade Lady Dahmer en binda med mensblod i.
Det blev hela havet stormar.
Ena halvan av blogg å twittersfären som tyckte att det var så jääääääääävla äckligt och andra delen hyllade LD som om hon vore ett feministiskt geni.
Själv blir jag mest fascinerad av efterspelet, av människors reaktioner, av att det väcker så starka känslor.

Nej, jag skulle själv inte publicera en bild med en blodig binda.
Inte för att mens är pinsamt, för att jag skäms över att vara kvinna, för att jag tycker sköten är smutsiga och allt som LD's hejarklack påstår att "andra tycker."
Jag skulle inte göra det för att det känns privat och ointressant.
Jag fotar inte morgonens bajskorv, mina använda trosor eller en mugg kiss heller.
Å då tycker inte jag att det är piiiiinsamt att jag kissar.
Ibland kan jag känna när jag läser de här genus/ femistiska bloggarna att de beskriver problem som inte finns. Eller fel av mej, problem som inte finns i min värld.
Vuxna kvinnor som smusslar med ett paket tamponger mellan mjölken å osten och skäms?!?!
Kvinnor som i hela sitt liv fått lära sej att det hon har mellan benen är fult, smutsigt och syndigt?!?!
Vuxna friska kvinnor utan hormonpreventivmedel menstruerar!
Ja, om jag blödde igenom på en fest skulle jag tycka att det kändes lite pinsamt.
Precis som om jag kissat på mej eller kräkt i soffan.
Skulle inte män känna så menar dom?

Å andra sidan förstår jag inte hur det kan uppröra så in i älgvete heller.
Hur människor kan bli äcklade och förolämpade av att se nakna lår, en vit binda och en klick blod.
På min facebooksida får jag en jäkla massa skit jag inte vill ha.
Bilder på misshandlade barn och djur.
Det är fruktansvärda bilder och inget man ska blunda för men jag vill lik förbannat inte på det uppsmaschat i nyllet utan förvarning när jag dricker morgonkaffet.
En slagen hund och en binda med lite blod... känner ni skillnaden?
Nåt annat som mina "vänner" på facebook delar (detta är tredje gången det sker) är följande text...

Den upprör mej oxå hundra gånger mer än en dambinda.
Jag svarar samma sak varje gång... Nej, jag tänker inte dela och det har ingenting med bristande mod att göra utan för att jag avskyr detta sätt att se på människor.
I en demokratisk välfärdsstat ställer vi inte behövande människor emot varandra.
Det finns väldigt mycket andra saker att spara in på som inte har med denna trista människosyn att göra.
Sånt HÄR gör mej irriterad. 

Vad tycker ni?

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Vi tycker återigen att du är klok som en bok!!!

    ;-)

    SvaraRadera
  2. Och jag håller med dig A i ALLT - i båda delar!
    1. Att fläla upp sitt kön eller använda bindor i offentligheten tycker jag har YTTERST lite att göra med att vara revolutionär. Det för inte kampen om jämnlikhet eller feminism längre fram. Tillför ingenting. Alls. Det är inte ens fräckt och edgy. Bara rätt sorgligt patetiskt. Och nej: jag är verkligen inte rädd för att menstruera i offentlighetens ljus. Inte ens mina små söner "skäms" för att gå och köpa bindor åt mamma. Jag har inga problem med att kissa på offentliga toaletter och skulle jag behöva byta om inför folk så gör jag det. Men att tro att jag är lite häftig provokativ med att vis min använda binda i bloggen är verkligen ingen nit jag går på.

    2. Jag avskyr också dessa bilder på FB. Och lika konsekvent skiter jag i att "like"a eller dela dem. De är ofta vilseledande och ensidiga. Som i fallet du visar här kommer de dessutom från rasistiska hemsidor. Skit rent ut sagt!!! Och DET säger jag modigt!


    För övrigt: saknar dig! Kram

    SvaraRadera
  3. Hej! Inser att detta är en gammal sida, men jag har just hittat din blogg o tittat runt (återkommer!) o här måste jag bara instämma. Jag har också frågat mig varför man vill ta upp problem som inte finns (såvitt jag kan se). Det finns väl tillräckligt med verkliga?

    Jag är 40-talist och har aldrig skämts för mens(-relaterade) ämnen. Det har känts bra att det funkat, helt odramatiskt, som andra kroppsfunktioner. Tycker alltså exakt som du.

    Jag har t o m sett jämförelsen att man gärna slickar av blodet om man gjort sig illa sig i fingret. Varför kan man inte tänka sig att göra detsamma med mensblod (hur man nu ska komma åt?), utan det betraktas som äckligt?

    ??? Åtminstone mitt mensblod var mörkt, innehöll diverse geléaktiga klumpar och luktade skunk.
    (Kolla, jag kan visst prata om det! :)

    Hälsningar från LenaLi

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare