torsdag 8 mars 2012

Åhhh åhhh tjejer, åhhhh åhhhh tjejer...


Bild på en tjej som tar det här med girlpower på allvar

Idag har jag köpt nya gardiner till köket.
Absolut inte något dyrt eller flådigt.
Helt raka. Hel lila gardiner.
Inte ens särskilt vårlikt men jag har just nu ett behov av att omge mej med lila.
Så innan påska ska tomtejävlarna ut.

Å hör ni, då tänkte jag att DET blir mitt sätt att uppmärksamma Internationella kvinnodagen å känna tacksamhet kring hur bra jag har det.
Låter det löjligt?
Men...
... jag KAN köpa gardiner.Å ändå ha råd att föda mina barn.
... jag gör det med pengar från en EGEN inkomst
... utan att fråga min man vad han tycker eller om jag får LOV.

Allt det där låter ju fullkomligt självklart men ÄR tyvärr inte det förväldigt många.
Det är så mycket vi tar för givet.
Med det vill jag inte ha sagt att "kvinnor runt om i världen har det så mycket värre att vi inte ska gnälla eller fortsätta kampen."
Vi har kommit långt för jämställdhet mellan könen i vårt land, men Sverige är på intet sätt ett jämställt land, det finns massor kvar att göra.
27 000 kvinnor anmälde 2010 en misshandel. Av dessa var 85% manliga gärningsmän.
181 kvinnor har under de sista tolv åren mördats av män de hade eller hade haft en relation med.
Våldtäkter har jag inga siffror på men det är grova brott som snarare ökar än minskar.
Många kvinnor är rädda för att gå ut ensamma i mörker.
Med sådana siffror kan vi aldrig hävda att vi är jämställda i vårt land.
Lång väg kvar. Men påväg. Vi måste höja våra röster för att höras.

Sträck på dej kvinna!
På alla vis utan när det gäller ren muskelkraft är vi det starkare könet.
Fler kvinnor än män läser på univeritet. Kvinnor har bättre betyg.
Vi är empatiska. Vi är stresståliga.Vi har simultankapacitet.
Vi är smarta, vi är sociala.
Vi är friskare än män, vi lever längre, vi kan föda och ge liv.
Å vi ÄR faktiskt lite snyggare oxå;)

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Speciellt det där sista ;)
    Ha en skön kväll !!

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat än hålla med :) kram

    SvaraRadera
  3. Visst håller jag med :)
    Ha en bra fredag!

    Kram

    SvaraRadera
  4. PRECIS!! Bra! Och. Kramar tjejen! *ler*

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare