tisdag 13 mars 2012

Hårresande debatt



Bild: Lånad hos Lady Damer

Det pågår en hårresande debatt på bloggar, twitter och facebook som nu oxå snappats upp av Aftonbladet.
Jag tänkte först låta det bero. Jag har redan skrivit en mängd inlägg om hår, andra skriver om hår... hur mycket hårdebatt tål världen? Å hur intressant är det... egentligen?!
Men nu känner jag att det tagit sådana galna proportioner att jag bara MÅSTE skriva min syn på saken.

Först lite bakggrund (om du nu varit utomlands, inlåst i Big brotherhuset eller på nåt annat sätt varit bortkopplad från verkligheten runt omkring dej.)
En kvinna... jag vill minnas att hon hette Linnea men det har ju inte alls med saken att göra... var under lördagen på plats å såg Melodifestivalen. När Loreen segrade sträckte hon upp sin arm i ett jubel och en kamera råkade forma något så intressant som... hennes armhåla! Hennes HÅRIGA armhåla!
Denna bild gjorde därefter en pojkvasker, knappt torr bakom sina öron, sej lustig över på sin facebooksida och han fick hundratals av kommentarer.
De flesta otroligt hånfulla, elaka, kvinnoförnedrande  och rent aggressiva.
Genom sin lilla hårtuss bestämdes att Linnea var adjektiv som ful, ofräsch, lespisk, icke knullbar.
Nu har motreaktionerna kommit när bloggare reser sej mot detta resonemang och Aftonbladet publicerar motståndet.

Visst blir man en smula snopen?!
Själv rakar jag mej alltid under armarna. Benen rakar jag framför allt sommartid eftersom jag får klåda av rakade ben vintertid och kossemorran ja den är numera oxå ett kalhygge.
JAG tycker att det är finare... och var jag fått den inställningen kan man väl fundera på.
Men har det inte gått liiiite väl långt när något så naturligt som kroppshår plötsligt anses som ofräscht, okvinnligt och direkt snuskigt?!
När det skrivs hånfulla hatinlägg på facebook om kvinnor som skiter i att hyvla sej.
Å varför i herrans namn skulle någon kvinna bry sej om dessa skitungar finner oss oattraktiva?
Jag tycker inte direkt att ointelligen är särskilt attraktivt heller och för deras kännedom finner jag dem... i högsta grad... oknullbara!

Jag blir så vansinnigt provocerad av att de blir så vansinnigt provocerade att jag fan känner för att sluta raka mej. Bara för att. Bara för att jag vill. Bara för att sortera bort den typen av människor ur min omgivning.

Vad säger ni?

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Hahaha, jag slutade raka mig i våras när Lady Dahmer var med i den där gilettetävlingen om sommarben. Hittills tror jag inte ens min man märkt det.... En protest i det tysta....

    SvaraRadera
  2. Bryr mig VERKLIGEN inte det minsta lilla bittersta om vad fjunbarnen tycker och tänker om mig - jag låter dem hållas med ett och annat som jag tycker är fruktanskvärt motbjudande, så då känner jag att jag också borde få hållas.

    Jag rakar mig under armana, men kan också låta bli. Har hänt att jag inte brytt mig om det. Från knän och ner rakar jag benen - mest vid 'barbent' väder. Och bikinilinjen. Men sedan är det stopp. Jag är inte hårlös som en liten åttaårig flicka. Jag är vuxen. Och jag viftar inte med muffen i ansiktet på folk. Då vill jag ha den som jag vill. *ler*

    Kramar tjejen!!!

    SvaraRadera
  3. Jag reagerade med ett spontant gapskratt när jag såg den orakade armhålan i Mello! :D Mest för att det var så oväntat och tjejen som diggade var så otroligt glad.
    Själv rakar jag mig i perioder, men oftast är jag alldeles för lat.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare