måndag 12 mars 2012

Att bära sin ryggsäck



När jag var ung var jag genomskinlig för de snygga killarna.
Osynlig bland de populära.
Jag var inte mobbad men jag var heller aldrig någonsin påtänkt som lucia.
De populära tjejerna i högstadiet hade dockansikten och balla kläder.
De var klassiskt snygga.
Jag kompenserade det där genom att vara bråkig. Stöddig mot de som var ännu lägre i rang än mej.
Elak rent av. Medans de populära applåderade i bakgrunden.
Då syntes jag... en liten stund.

Unga killar är som får. De rör sej i flock.
De vågar inte sticka ut. Vågar inte gilla någon som gruppen inte gillar.
Alla fluktar efter samma tjej. Eller samma typ av tjej.
Jag lärde mej att jag var ful. Eller åtminstone ointressant.
Jag lärde mej att kaxighet gentemot omgivningen eller möjligtvis sex gav mej en stund i ljuset.
Annars var jag osynlig.
Jag minns känslan av att försöka närma mej en kille med högre rang som liksom inte såg mej.
Eller som ointresserat vände sej bort.

Jag har aldrig varit vacker.
Men å på den tiden satt ju allt på plats. 52 kg. Fördelat på rättt mycket höfter och tuttar. Upphissad rumpa. Platt mage.
Nu väger jag 10 kg mer och ingenting är särskilt upphissat.
Ändå väcker jag mer uppmärksamhet bland män idag.
Det är märkligt.
Det har väl med mognad och självförtroende att göra.
"Ett starkt självförtroende är det sexigaste som finns."Sant. Men helt omöjligt att lära en ung flicka som inte har det.
Själv fick jag mitt självförtrode genom "fake it to you make it."
Det gäller inom en mängd områden.
Jag har låtsats att jag kan, vågar, törs och tror. Fått andra att tro och därigenom själv trott.
Men det finns luckor...

I min ungdom mötte jag många män som behandlade mej illa.
Vi pratar om övergrepp i allt ifrån att få en tunga inkörd i munnen mot min vilja till ren våldtäkt.
Kanske blev det möjligt genom mitt låga självförtroende.
Det gör att jag än idag är osäker på män jag inte känner i olika situationer.
Jag litar inte på män jag inte har någon relation till.
Vill ogärna bli ensam med sådana män.
Är blyg för okända män. På tu man hand kan jag även bli blyg för män som jag känner.
Det händer att jag blir blyg för min make som jag känt i 150 år.
Men jag har byggt upp en mur och en yta som gör att det inte märks.
Den är så trovärdig att inte ens de som känner mej ganska väl tror mej när jag säger det.

När jag säger att jag har ett gott självförtroende är det en sanning med modifikation.
Jag har ett inre krav på att alltid göra det bästa av mina förutsättningar. Inom alla områden.
Att inget mindre duger.
Jag skulle aldrig gå osminkad till jobbet till exempel.
Det händer att jag gör det på stan, när jag åker å handlar osv men det är alltid under visst obehag.
Människor runt omkring mej behöver inte tänka "oj oj oj vad hon var snygg" men jag står av nån anledning inte ut med att de tänker "oj oj oj vad hon är ful."
Det retar mej som fan att jag 42 år gammal låter mej värderas av andra. Låter det vara viktigt.
Det är ju faktiskt ett jäkla jobb att sminka sej, raka sej, platta håret and so on var enda jäkla dag.
Men att strunta i det kostar mer.
Trots att jag inte vill.

Oj, vilket rörigt inlägg men det var just dessa ord som ville ut idag tror jag.
Nu ska jag fina till mej (suck!!!!!!!) och sedan ge mej ut i våren.
Ta hand om er!

Puss/ Asta

9 kommentarer:

  1. Underbart inlägg!
    Jag känner igen mig i en del av det du skriver, men jag vill gärna tro att jag blivit bättre med åren. :)
    Det jag nojar en aning över numer är det där glittret i håret... helvete, 35 och nu kommer det grå haha!
    Hoppas du har en underbar dag!
    Måste bara inflika också att din DdB är sjukt söt! <3

    SvaraRadera
  2. Hockeysmurf. Åhhhh tack så mkt för det. Den som ger Märta komplimanger har alltid en plats i mitt ♥. :) Ja visst har det blivit bättre... men det är fan så långt kvar att jag måste hinna bli 150 om jag helt ska bli klar. Kram

    SvaraRadera
  3. Vilket bra inlägg. Ett starkt inlägg med mycket igenkänning. Kram till dig.

    SvaraRadera
  4. Nu fick jag flasbacks igen! Jag var osynlig på högstadiet och överlevde genom att drömma mig bort. Flyttade till en annan ort vid 16-års ålder och började hitta mig själv som individ. När jag var tillbaka på festen 10 år efter vi slutat nian var det tvärtom, alla killar ville dansa/prata/ragga på mig, men då var jag helt ointresserad av dem....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Freja.Vilken osis förde killarna. Lite gott åt dem ändå. Kram

      Radera
  5. Kram! Rekommenderar "Självkänsla nu!" Av Mia Thörnblom. Jag ser att det är mer självkänsla du pratar än om självförtroende nämligen. Kram igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mariel. Ja kanske har du rätt. Självförtroende är mkt enklare fixat än självkänsla. Tack för kramarna. Här kommer några till dej med. :)Kraaaaaam

      Radera
  6. A - klart som korvspad att vi alla bär med en ryggsäck!! Annars skulle ju inte vi vara vi.. Och det där med självförtroende, självkännedom och självkänsla... Hmmmm.

    Jag har valt att skita i det. Och bara liksom existera. För jag kommer alltid att tycka att jag är skitful och fet. Oavsett. Och att jag är en medioker medelmåtta. För det har jag alltid fått höra (ja, förutom alla fula, hemska och tråkiga ord som jag bara kommer ihåg när jag vill plåga mig själv riktigt mycket)Så därför har jag valt att inte koncentrera mig på mig själv. Alls. Jag är som jag är. Punkt. Jag vet vad jag kan. Punkt.

    Kramar i natten!!!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare