söndag 25 mars 2012

Vårhelvete



Det är inte ens april än men redan spirar våren.
Å jag är så jävla less.
Visst gör det ont när knoppar brister... eller är jäkligt jobbigt i alla fall.
Polleneländet kom tidigare än vanligt i år.

Jag är allergisk mot i stort sätt all pollen.
Jag brukar känna av allergin från i mitten av april till i mitten av september.
Undantaget är min vecka i Grekland då jag är helt purfrisk... vilket faktiskt är ett argument så gott som något kring att jag FÖRTJÄNAR att få åka dit å andas med fräscha luftrör 7 dagar på hela sommaren.
Värst brukar det vara kring skolavlsutningstider.
Som barn låg jag nästan alltid på sjukhus då.
Med teofyllamindropp och betapredtabletter.
Astma är som att andas genom ett sugrör.
Ångestframkallande.

Ögonen har inte börjat tok klia... än.
Men halsen är kli-ig och konditionen påtagligt försämrad.
Jag blir småtjostig av att bara röra mej.
Är svullen i halsen, öronen o näsan.
Jag är trött! Trött av allergin o trött av de antihistaminer jag tvingas stoppa i mej.
Jag längtar redan till hösten.

Jag är så van vid min allergi  att jag oftast inte ens tänker på mej som "sjuk."
Jag har haft den hela livet.
Men ibland...ibland tycker jag så där jäkla synd om mej själv.
Jo men faktiskt. För det ÄR ett handikapp att inte fullt ut få njuta av värmen och ljuset som kommer tillbaka.
Av allt detta spirande gröna.
Det är ta me fan deprimerande rent av.
Å just ikväll var jag tvungen att få gnälla lite.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Ja, jag funderade på om jag tappade rösten här i veckan pga kombination av influensa och allergi. Det är väldigt mycket pollen i luften här också allaredan.

    SvaraRadera
  2. Ahhh tänkte inte på det då men nu nör jag läser meningen konditionen kraftigt försämrad... Blev andfådd i går när jag gick upp för en backe och tänkte själv att jäklars vad det var jobbigt... Men det var ju inte så konstigt... Är lite dålig på att märka det om inte det sätter sig på ögonen... Lomudaldroppar är min bäste vän:-)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare