måndag 26 mars 2012

"Alla ska med" löd S slogan 2006




Jag var med mina kollegor på en minisemester i Helsingborg mitt i valrörelsens sista brinnande vecka 2006.
Det var det året Socialdemokraterna fortfarande satt i regeringen som de snart skulle åka ur.
Året de körde med "Alla ska med."
Jag gick tillsammans med mina arbetskamrater från torget där valstugorna stod och genom den stora affärsgatan och såg på vägen inte mindre än 4 tiggare.
Och jag tänkte för mej själv... alla är inte med. Ni har misslyckats med att få alla med.
Hemlösa, tiggande, utslagna människor. Det hör inte hemma här.
Det borde inte höra hemma någonstans, men verkligen inte i ett land med en regering som hade dom ambitionerna.

Socialdemokraterna förlorade valet.
Underskattade Alliansen och människors längtan efter förändring.
Underskattade Fredrik Reinfeldt och "arbetslinjen."
Kanske var de trötta? Mätta? Fartblinda efter alla år i regeringsställning.

Socialdemokraterna hade inte fullt ut lyckats att "få alla med på tåget."
Men till skillnad mot denna, sittande regeringen, hade de den ambitionen.
Högeralliansen har aldrig gjort någon hemlighet av att de vill öka klyftorna.
Öka klyftorna mellan de som arbetar och de som inte gör det.
Att jobb ska löna sej.
De har fått kritik för att pensionärerna ska straffas med att betala mer skatt.
Fått kritik för en inhuman behandling av sjuka.
Men de har också vunnit två val på sagda politik.

Under borgarnas år vid makten har samhället slitits isär. Denna gången inte som ett misslyckande utan som en medveten och uttalad filosofi.
Samhället har splittrats mellan de som har och de som inte har.
Det har gjort det därför att denna regering ser på människor som inte är i arbete som lata simulanter.
Arbetslösa vill inte jobba.
Sjuka vill inte bli friska.
De utanför vill inte tillhöra.
Hade de velat det så hade de oxå haft ett jobb och fått del av kakan.

Jag har inte den synen på människor.
Jag delar inte regeringens analys av det stora flertalet av de som står utan arbete.
Jag tror att de flesta människor VILL tjäna sina egna pengar, VILL tillhöra ett sammanhang,VILL göra någonting meningsfullt, VILLtillhöra den gemenskap som bara kollegor kan ge.
De som kan ska arbeta. Ett samhälle med höga ambitioner om att hålla ihop välfärden måste hålla en låg arbetslöshet.
Men de som står mellan två arbeten, de som ännu inte kommit in på arbetsmarknaden, de som är sjuka måste oxå ha en rimlig chans att inte bara överleva utan att faktiskt få leva.
Bakom mängder av arbetslösa och sjuka som Reinfeldt dragit åt tumskruvarna på finns barn.
Barn som växer upp i fattiga hem.
Barn vars föräldrar tvingas välja mellan att köpa nya kläder barnet behöver eller mat.

Detta är Alliansens samhälle. Ett medvetet format samhälle.
Detär bra mycket värre än att inte räcka hela vägen trots att strävan o viljan finnes.   
Mer än ett barn på tio räknas av Rädda barnen som fattig i Sverige.
Reinfeldt påstår att det är "vänsterpropaganda" och att Rädda barnen bara ser bidrag som en utväg.
"Bidragsamhället står Socialdemokraterna för" säger stadsministern pompöst.

Fredrik Reinfeldt.
Denna skickliga högerpolitiker.
Han har inför två val lyckats lura i väljare att han går allt mer mot mitten medan han i själva verket bedriver klassisk högerpolitik.
Vi... du och jag som arbetar... har fått någon tusenlapp mer i plånboken.
De som står utanför arbetsmarknaden har fått det betydligt knaprare.
Reinfeldt och hans polare... de rika i Sverige...har fått åtskillnigt mer än någon tusenlapp mer i sin kalvskinnsplånbok.
Har han då lyckats med sitt främsta uppdrag?
Jobblinjen?
Ja säger borgarna.
Nej säger oppositionen.
Det beror nämligen på hur man hanterar statestik.
Hur man än räknar så stiger ungdomsarbetslösheten mer än i de flesta jämförbara länder.
Lösningen på det sägs vara lägre restaurangmoms och lägre ungdomslöner.
Ett försvagande av fackliga rättigher vi under decenium byggt upp.

Jag hoppas innerligt att Sverige har nyktrat till till år 2014 och att vi pekar med hela handen vad vi tycker om det klass samhääe och den människosyn som tillåtits råda i två mandatperioder.
Byt regering 2014.

Puss/Asta

7 kommentarer:

  1. När jag pratar politik med högerväljare (vilket får ske lite på ytan, går man in i några djupare diskussioner riskerar jag att elda upp mig allt för mycket. Inte så bra för den vänskapliga stämningen...), så har de ofta samma försvarande inställning till dessa fattiga barn och utförsäkrade cancerpatienter. "Det var inte meningen att det skulle bli så. Det har blivit ett misstag".
    Men nej... det var PRECIS det som var meningen! Som du säger, alliansen har aldrig hymlat med att de vill öka klyftorna. "Sjukskrivningarna har minskat!" utropar de stolta. Men de sjuka finns kvar... bara lite fattigare OCH sjukare.
    Vi har demokrati i det här landet. Alla får rösta på det partiet som de vill. Så länge man röstar på ett demokratiskt parti. MEN... jag anser att man ska stå för resultatet av sin röst. Har man röstat på m, c, f eller kd... ja, då har man också röstat på ökad barnfattigdom, inhuman behandling av sjuka, kisseblöta gamlingar, ökade klyfor och ökad utsatthet hos de redan utsatta. Från den tiden då alla INTE var med. Gruppen har nu ökat, på ett mkt medvetet sätt! När du lägger dinn röst, så röstar du inte på ett parti eller en partiledare. Du röstar på en politik, en människosyn och förändringar!
    STÅ FÖR DET! Stå inte och hymla med att "det var inte meningen". För jo, det var det!

    SvaraRadera
  2. Himla bra skrivet av både dig och Emelie. Kram, Maria.

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet! Jag tror aldrig jag varit så rädd som jag var den dag i september 2006 när det var klart att Fredrik Reinfeldt skulle leda landet. Jag kände en iskyla stråla ut från honom som inte bådade gott. Och han har tyvärr levt upp och överträffat alla mina farhågor....

    SvaraRadera
  4. säger det igen...du borde sadla om!!! Bra skrivet! Fina tapeter du har skaffat här nne:-) kraaam elina!

    SvaraRadera
  5. Ja just. Inget att tillägga.

    Och bajs för pollenallergi.

    SvaraRadera
  6. BRAVO!!!!!!!!!!!!!!!! Du skriver det jag vill skriva - men jag försöker uttrycka det i samtal, för annars kan jag beskyllas att vara alltför ensidig.. Mycket snyggt och bra skrivet A!!! Jag bockar ödmjukast.

    Apropå pollen - jag kan inte riktigt njuta av våren för den drabbar många av dem jag tycker mycket om väldigt illa... Usch, vad dubbelbottnat det blir.

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Well, jag håller inte med alls, men det visste du ju redan. :)

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare