onsdag 7 mars 2012

Jag har altandörren öppen...



... och frisk luft väller in.
Fräsch, krispig vårluft.
Jag älskar den tidigare våren allra mest. Kanske för att jag blir allergisk när den väl har tagit sej.
Älskar den här pigga solen som ännu inte förmår värma upp något större men som i en skyddad vrå från vinden bränner på kinderna.
Älskar kvällarna. Det speciella ljuset vid fem- halv sex som envist klamrar sej kvar.
Människor... grannar... man knappt sett på hela vintern som dröjer sej kvar ute.
Som vi har längtat.
Så väl vi nordbor desperat behöver ljuset som nu kommer åter.

Så här års är Sverige ett extra långt land.
Här söder över har vi plusgrader. Vi har krokusar och snödroppar som blommar.
Påskliljor som står beredda.
Småfåglar som kvittrar av yster lycka.
Det är spröda små knoppar på träden och allting lixom bara väntar. Väntar på att få explodera.
Så även min allergi tyvärr.
Smolket i bägaren för egen del.
Priset att betala.
Men vad gör det nu när vinden väller in i mitt kök, blåser ner papper från köksbordet, fladdrar i julgardinerna (ja, nu måste jag fan köpa nya!) och fyller själen med sånt hopp. Sån lust. En sådan glädje till att få finnas till. Vara med. Ännu ett år...

Idag kör vi ännu ett kvällspass. Imorgon jobbar jag dag (bläääk.)
Men innan dess ska jag hinna ut å andas vid havet, se vågorna rulla in.
Ha en fantastisk dag mina fina läsare.

Puss/ Asta

14 kommentarer:

  1. Hej, härligt skrivet. Visst är det underbart när man kan börja vädra. Inte så långt mellan oss men här har vi bara snödroppar än så länge.
    De där skorna du har på bild, vart kommer de ifrån.
    Kram Ulrika/sammelsurium

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrika. Skorna...ingen aning, det är bara en härlig bild. Men visst är de snygga! Kram

      Radera
  2. Fint skrivet Annelie, hos oss har snödropparna kommit upp med, nu visar jag dom inte för joyce, för då plattar hon väl till dom med... Längtar mer och mer till de ljusa kvällarna och de varma vindarna
    ha en go vecka.
    kram
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mia. Ja de är ena riktiga trädgårdsmästare våra hundar.Fast Märta tycker djupa gropar är snyggast. Längtar till den ljumna luften jag med. Mars är lynnig, här är inte samma vårkänsla idag. Kram

      Radera
  3. Ja, det är ljuvligt men här är det så inisatikens kallt i vinden. Nackdelen med denna ö på våren att det är isande kallt.
    Ha en skön kväll !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blondie. Det är sammaa att bo så nära havet som jag gör. Bara platta åkrar emellan. Blåser jämt. Kram

      Radera
  4. Så underbart, min favorit är också lite kylig vårluft ihop med sol som börjar värma, men önskar jag hade ditt hav, men är glad att jag slipper din allergi, kram!

    SvaraRadera
  5. Mmmmm - härligt!! Med vår och ljus.. Tyvärr snöade det i Bryssel. Och nu snöar det här..

    Kramar A!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. M.Typiskt att det inte var lite vår när du åkte till Bryssel, men du hade kanske inte så mkt tid att njuta av det ändå?! Nu får vi ses snart! Kram

      Radera
  6. Ja tänk vad vi lever upp när ljuset och växterna kommer. Jag tror vi svenskar skulle vara annorlunda om vi hade värme året om. Men det skulle inte jag vilja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pipan. Nej jag skulle inte heller vilja ha varmt jämt, jag tycker om de tydliga årstiderna. Å jag gillar vårt svenska vemod. Kram

      Radera
  7. Äntligen så känns det som om jag vågar tro på livet lite igen! AVSKYR höst, mörker, vinter med snö och driv is... Jo vi svenskar lever upp på våren, men jag hade gärna levt hela året.
    Och visst är havet fantastiskt, har ju varit en hel del i er lilla stad under mina barnfria helgar nu. Och önskar att jag hade betydligt närmare till havet i "vanliga" livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Madde. Ska du hit till sommaren igen? Glömmer aldrig när vi sprang på varann på Fransa. Vad är oddsen för det?! Kul.Kram

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare