torsdag 4 april 2013

30 dagar

 
Jag blir grymt irriterad på kändisar som hela tiden ska tala om/ visa upp hur fort de kom i form efter förlossningen. (Kanske för att jag själv ser ut som första bilden efter 18 år :)
I Aftonbladet är det Laila Wahlgren Bagge som säger att "Längre än 30 dagar ska det inte behöva ta att komma i form efter graviditeten." 

Jag vet inte hur det var med er när ni fött barn men själv var jag ganska tagen... både fysiskt och mentalt.
Kroppen kändes mörbultad, allt var slappt, man blödde ymnigt.
Den lilla godingen sov inte på nätterna, alla vanor å rutiner var upp å ner.
Jag hade fullt upp med att sova ikapp, bounda med min lilla nyfödda, sitta i soffan och snusa bebisen i nacken, få rutin på amningen, försöka få till en vardag, komma ut å gå i friska luften, ta emot besök å äta gästernas medhavda fika.
Jag tänkte på sin höjd på bäckenbottenövningar.
Att gå på dieter, ut å springa om kvällarna, träna biceps och triceps fanns liksom inte på kartan. I min värld.
Å så tror jag att det är för många. För flertalet.

Alla dessa bilder å alla dessa hurtiga berättelser av kändisar som typ 5 dagar efter förlossningen poserar med platt mage i aftonklänning på nån gala tror jag skapar onödig stress och mindervärdeskomplex hos nyblivna mödrar.

Överlag gillade jag Laila Wahlgren Bagge som sjuttsingen i början när vi lärde känna henne i Idol. På sista tiden så tycker jag att hon har kommit med så många puckade och elitistiska uttalanden.
Synd.

Puss/ Asta

13 kommentarer:

  1. bitterfittigtfeministpatrasket annanas4 apr. 2013 13:10:00

    Har hon vart gravid?

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. Har otroligt svårt för henne sedan det där med uteliggare och mobiler. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skaver ännu, det visade på en förfärlig människosyn. Kram

      Radera
  3. Jag blir å min sida skitarg på kändisar som delar sina träningsprogram till höger och vänster utan någon som helst kunskap. Springa eller annan HIIT-träning är inte så lyckat med en bäckenbotten som är uttänjd som en gammal gummisnodd. t.ex.

    I Lailas försvar (och det förvånar mig också en aning att jag skriver detta, men rätt ska vara rätt) så läste jag hela artikeln om henne i Hälsa och Fitness, och hon började inte tränar direkt efter förlossningen. När hon inte gått ner sina kilon ett halvår efter graviditeten så tog hon hjälp av en tränare och hårdkörde en månad. Det tycker jag kan vara helt okej för den som orkar och ids.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får erkänna att det var ett dåligt uppkollat ämne och att jag nog mest kände för att skriva om ämnet i sej. Kram

      Radera
  4. Vilka krav det blir på den nyblivna mamman! Samtidigt som du förväntas gå helt upp i det lilla nya livet (vilket i sig kan kännas helt oväntat svårt, eftersom myterna om moderskapet är så starka, och det kan vara tufft att inse att de inte alls alltid stämmer) så ska du samtidigt direkt trimma din kropp och till varje pris bli attraktiv och ta bort alla tecken på att du ÄR mamma...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så. Jag är just nu extrakänslig för dessa frågor och krav eftersom jag har en dotter som är gravid och önskar henne att få bli nybliven mor utan fler krav än nödvändigt. Kram

      Radera
  5. Bara en enda kommentar om detta (sedan så är det ju som Åsa säger - det var ett halvår efter, inte två veckor typ) Bagge har råd med en underbetald nanny. Hon kan ägna HELA dagarna åt att "komma i form". Hon har någon som städar hennes hur (RUT) , någon som bjuder ut henne på mat och någon som passar hennes barn. KLART hon KAN komma i form!

    Jag skulle aldrig orkat träna efter mina förlossningar. Men. Jag vägde mycket mindre efter mina förlossningar än jag någonsin gjort. Jag gick upp ett halvår senare. Och gick ner det igen sedan. Punkt.

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Man får nog ta allt som ab skriver med en nypa salt. De har en "viss" tendens att hitt på

    SvaraRadera
  7. Man får nog ta allt som ab skriver med en nypa salt. De har en "viss" tendens att hitt på

    SvaraRadera
  8. Haha. Jag gick upp ca 40 kg min första graviditet (inte klokt, jag vet). Två veckor efter barnets ankomst hade 25 kg av dom försvunnit, via förlossningen, vätskeförlust och stress/anspänning av att ha ansvar för en bebis 24/7. Det gick ju snabbt och jag mådde skitdåligt. Och min kropp kommer aldrig se ut som innan. Att det skulle gått på 30 dagar (nu var det ju inte så, men tanken) att "komma i form" igen fick mig att gapskratta här i soffan.

    Kram Elin

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare