söndag 7 april 2013

Kurser som Asta bord gå.

Inspirerad av Tråktanten, som är allt utom just tråkig, har jag här listat några kurser som jag borde gå...

Konsten att tala till män.
Jag skulle våga säga att jag talar svenska tämligen bra. Jag artikulerar någolunda, jag svänger mej inte med allt för komplicerade ord och jag brukas ses som hyfsat verbal.
Jag tycker att det fungerar väldigt bra att tala till kvinnor. Tala med hundar.
Tala med er på bloggen. Men just det här med män i allmänhet och min egen äkta i synnerhet. Han HÖR inte vad jag säger. Det måste i hans öron låta som "Hum hum hum hum hum hum" för efteråt kan han aldrig redogöra eller komma ihåg vad jag har sagt.

Lilla aneroxiakursen.
Ja, jag vet att det låter makabert och att det är en allvarlig sjukdom men allvarligt talat, det hade inte skadat mej med en "liten släng" av det. Så jag kunde mota någon liten kalori vid grind mun.

"Detta är en baby- detta är en hund"
En kurs, kanske med bildspel, övningar och rollspel där jag skulle kunna lära mej skillnaden. Jag ammar inte Gottrid men i övrigt är han på alla sätt min bäbis.
Kanske kunde jag ha som examensarbete att på sikt... efter några år... sova utan honom?

Lär dej av mej din kvinnliga shoppinglogik.
Jag är inte ens säker på att denna kursen eller förmågan är möjlig.
Det är kanske samma utopi som "Lär dej flyga med hjälp av dina armar"?
Jag har en shoppinglogik som jag tror att jag delar med så gott som alla andra kvinnor.
Pank? Fine... fram med Lindexkortet. Betalar jag med kreditkort så räknas det inte.
Vill jag ha två par skor eller två klädesplagg och slutsumman blir högre än vad samvetet klarar av så får jag helt enkelt nöja mej med det ena paret skor/ klädesplagget. Sen :) Sen går jag tillbaka nån vecka senare och köper resten.
Samma lön. Olika köp.
OM... om jag mot förmodan inte gör det... ja då har jag plötsligt SPARAT hälften av pengarna och kan glatt använda dem på nåt annat.
Allt jag provar, skulle vilja ha men motstår blir sparade pengar redo/ förtjänade att användas.
Å att en kvinna måste få belöna sej/ trösta sej/ stärka sej/ glädja sej med nåt fint... det vet ju alla... kvinnor.
Visst vore det spännande med lite manlig logik en dag.

Superpedagogutbildningen.
Min son läser till lärare, det tar 5 år. Denna utbildningen tar förmodligen 25 år.
Men efter den innehar du så mycket list, envishet, insikt i människans psyke, förmåga till manövrering av den samma för att klara av att få ex lära din make att lägga smutsiga kläder i tvättkorgen istället för i soffan/ på golvet/ under sängen/ kvar i badrummet.
Barnen lär sej att plocka i... och vänta, det kommer mer... ur diskmaskinen.
Åtminstone efter de fyllt 18 år.

Gör dej av med din bitterhet.
Jag är en stackars bitter människa. Ja, jag har inte lidit så förtvivlat mycket själv av det egentligen utan det är väl mer omgivningen. Men nu... NU... börjar det även drabba mej själv. Jag har nämligen fådd lodrätta linjer/ rynkor mellan näsa och mun.
Mycket tydliga. Jag grimagerade lite för att se hur de uppstått och liksom slipats ner.
A. Jag har pussats för mycket, med styva läppar.
B. Jag har hånfullt och bittert snurpt på munnen allt för många gånger.
Det skulle ju kunna vara vilken som helst av alternativen om det inte var för att jag myyyyycket sällan pussas.

Lär dej bli kåt kvinna.
Jag tror till och med min man skulle betala den kursen.
Förmodligen skulle jag vara yngst i klassen och med klart mest mossa i de intima delarna.

Lär dej av dina misstag.
Nästan alla gör ju det. Jag är inte en av dem. Det finns en anledning till att jag har börjat röka inte mindre än 367 gånger. "Denna gången funkar fest och guldkantsrökning säkert jääääte bra." Jo men hejsan. Eller inte.
Samma med sömnen. "Idag ska jag lägga mej i tid, senast 23." Å vad händer? *Kvart över hundra lägger jag ifrån mej mobilen för att försöka sova... och självklart kommer jag inte att vakna ens i närheten av när jag bestämde sist.

Bli vän med idioterna
Nej, jag hoppar faktiskt denna kurs. Att jag skulle kunna bli vän med eller ens respektera en Sverigedemokrat vore en större utmaning än att slå världsrekord i höjdhopp.

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. *skrattar* Kursen om att lära sig bli kåt - den skulle jag vilja gå jag med... Eller inte. Kanske.

    SvaraRadera
  2. Hahahaha!Shopping logiken kände jag igen. Hur man "sparar" på någon konstig vänster. Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker inte att du ska skriva sådana saker som anorexia-kurs. Du är medveten om att det är en allvarlig sjukdom - bra. Men sådana saker som du skrev förstärker bara samhällets 'undangömmande' om vad det verkligen handlar om. Här och var läser man om folk som önskar sig viljestyrkan till en anorektiker. Eller den 'anorektiska kontrollen'. Kontroll? Vilken kontroll? Det är en sjukdom som leder rakt till döden om man inte för hjälp och folk skriver sådan idioti dagligen. Man skämtar inte om cancer, reumatism eller andra allvarliga sjukdomar. Men med anorexi går det bra... eller? Jag anser det elakt och respektlöst och även fast jag förstår att du nog inte menade något illa med att skriva om din lilla anorexia-kurs finns det folk som jag som tar skada och blir arg för att omvärlden ständigt bäddar in sjukdomen i något slags vackert glitter. Det finns inget glamoröst med ätstörningar alls. Så nästa gång tycker jag att du ska tänka efter lite innan du skriver något sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Spetsflickan.
      Jag förstår att detta ligger dej varmt om hjärtat och att jag sårade el upprörde dej. För det ber jag om ursäkt, det var självklart inte min mening.
      Att förringa en fruktansvärd sjukdom och dess lidande den innebär för individen å dess omgivning. Jag ville varken vara elak el respektlös.
      Samtidigt tycker jag att man kan skoja om nästan allt, även om det svarta.
      Jag kallar ju tex mej själv för "den psyksjuka" trots att jag inte vill göra narr av de med psykiatriska diagnoser utan bara vara lite självironisk.
      Ha en fin dag/ Asta

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare