torsdag 25 april 2013

Första rundan i bokcirkeln avklarad och mitt val av bok

 

Vi har läst...

Astas val "En dag"
Ulrikas "Bröllopsfixaren"
Ergos "Igelkottens elegans"Frejas "Minnet av en smutsig ängel"
Emelies val "Öster om heden."
Köpenhamnsmorsans "Jag skulle aldrig ljuga för dej."
Å nu slutligen...
Tråktantens val "Överenskommelser." 

Jag tror inte att jag har missat någon nu va?
Därmed har vi gått ett varv i Bloggdalas bokcirkel och jag kan bara tala för mej själv men jag är förtjust!
Jag tycker detta är jätteroligt att läsa böcker tillsammans med er!
Är det någon mer som vill hoppa på så är ni varmt, varmt välkomna och bara hojtar till.
För mej... som är lite av en periodare... vad det gäller att läsa ger det en spark i baken att hålla igång läsandet, det har jag oxå gjort under den här tiden och läst en hel del böcker upptill på egen hand.
Det är roligt att läsa böcker som man kanske inte skulle ha valt själv.
Att vidga sina vyer och ibland bli positivt överraskad.
Å det är härligt att ha andra att jämföra sina läsupplevelser med.
Jag längtar alltid efter recensionsdags och efter att få höra vad ni andra tyckt å tänkt. 


Utan att det var bestämt från början så blev det som en oskriven regel att vi skulle välja böcker som finns i pocketutgåva och det är bra tycker jag. Att det ska vara billigt. Att alla ska ha råd. Tyvärr har ju Köpenhamnsmamman lite svårt att hitta böcker utrikes. 
När det nu åter var min tur att välja bok så har jag funderat mycket kan jag säga!
Jag har hört om andras bokcirklar där de väljer mer spretigt och preeeeecis vad de känner för. Där kunde det bli Strindberg ena gången och Andreas Carlsson (från Idoljuryn) andra.

Vi har hållit mer en linje här hos oss...
Jag funderade på om jag skulle välja någon klassiker denna gång.
Själv är jag ju en sucker för Vilhelm Moberg.
Jag var nyfiken på Martina Haags "Heja heja" som ju inte är en roman.
Jag var inne på en favoritförfattare ett tag, Douglas Kennedy eller Carol Oates som jag läst massor av...
Jag inhandlade en RIKTIG roman och bestämde mej ett tag för den
"Agaat" av Marlene van Niekerk... en bok på 713 sidor!!!
Det ni, det vore en utmaning.
Men efter att ha läst 65 ganska sega sidor så kände jag att den kanske blir "väl bra" att läsa under tidspress (måste erkänna att jag ömmade lite för min höggravida dotter här :)
Så jag har verkligen funderat vilken bok vi ska ta oss ann.
Slutligen föll valet på en annan favoritförfattare...
En författare som kan vara lysande när hon är som bäst (å rätt trist andra gånger.)
Majgull Axelsson och hennes "Moderspassion."
Recensionsdag den 25:e maj.
Lycka till!

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. Hej! Kan du beskriva er bokcirkel närmare? Jag är faktiskt sugen för att hänga på...

    Och jag måste säga att jag uppskattar din kloka och personliga blogg!

    SvaraRadera
  2. Jag önskar också vara med. Hur gör man? :)

    /Katja

    SvaraRadera
  3. Åhhh vad roligt att ni vill vara med.
    Det är enkelt! Ni läser den bok som jag (i detta fall) bestämt på utsatt tid.
    Sedan skriver ni recension i er blogg och diskuterar i andras recensioner om ni vill.
    Alla som är med kan tillhöra Bloggdalas bokcirkelgrupp på facebook.
    Vill ni fortf va med?
    Bra. Signa upp er på gruppen på fb då å häng på!
    Kram tjejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! :) Men jag hade också problem att hitta sidan på facebook...

      Radera
  4. Jag ser fram emot det! Och BB - Bloggdala Bokklubb - har varit fenomenal! Annars är det många böcker jag inte hade läst!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Kul! Men hur hittar jag bokklubben på FB. Jag sökte men fick inga träffar.

    /Katja

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare