torsdag 30 januari 2014

Litteraturutmaning. Dag 2. En bok du läst mer än tre gånger.

 

En bok jag läst... fler... än tre gånger heter det väl?
Nåväl.
Funderat och funderat. Det finns nog en eller två romaner jag läst tre gånger, men det kan hända att jag vill spara de titlarna till senare i listan så väljer en barnbok.
Här finns ju en uppsjö av böcker som man läst om å om å om igen för ungarna under deras uppväxt.
Faktiskt är just det här med högläsning tillsammans något av det jag saknar mest från när ungarna var små.
Jag har i perioder till å med tjatat på att få läsa för maken, det vore en win-win , eftersom han inte läser. Men... det vill han icke.

Om jag då ska välja en av alla fantastiska barnböcker som man läst genom åren så får det bli min favorit av Astrid Lindgren. Bröderna Lejonhjärta.
Få böcker har väl så i grunden påverkat generationer av barns tankar kring döden som denna.
Det är en bok som har allting. Mörker, ljus, mod, att övervinna rädsla, ont, gott, liv, död och framförallt kärlek.
Gissa om jag kommer läsa den många gånger till?! För barnbarnen.

Puss/ Asta

Dag 01 – Bästa boken du läste förra året
Dag 02 – En bok som du har läst mer än tre gånger
Dag 03 – Din favoritserie
Dag 04 – Favoritbok i din favoritserie
Dag 05 – En bok som gör dig glad
Dag 06 – En bok som gör dig ledsen
Dag 07 – Den mest underskattade boken
Dag 08 – Den mest överskattade boken
Dag 09 – En bok som du inte trodde att du skulle gilla men som du älskade
Dag 10 – Favoritklassiker
Dag 11 – En bok som du hatade
Dag 12 – En bok som du brukade älska
Dag 13 – Din favoritförfattare
Dag 14 – Favoritbok av din favoritförfattare
Dag 15 – Favoritkaraktär: manlig
Dag 16 – Favoritkaraktär: kvinnlig
Dag 17 – Favoritcitat från din favoritbok
Dag 18 – En bok som gjorde dig besviken
Dag 19 – En favoritbok som blev film
Dag 20 – Den bästa romantiska boken
Dag 21 – Favoritbok från din barndom
Dag 22 – Den bästa boken du äger
Dag 23 – En bok som du har velat läsa en längre tid
Dag 24 – En bok som du önskar att flera hade läst
Dag 25 – En karaktär som du kan relatera dig själv till
Dag 26 – En bok som ändrade din åsikt om något
Dag 27 – Det konstigaste/mest överraskande handlingen/slutet
Dag 28 – Favorittitel
Dag 29 – En bok som alla hatade men som du älskade
Dag 30 – Din favoritbok – always

4 kommentarer:

  1. Högläsning är så mysigt! Jag och sambon försöker läsa för varandra ibland. Det är något särskilt att läsa för någon annan eller bli läst för. Att gemensamt ta sig an någor!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar att läsa för Tora och längtar tills hon är stor nog att förstå Bröderna Lejonhjärta! Köpte den faktiskt på engelska så Mark läste den för sin son för ett par år sedan! Man måste ju sprida kulturen!

    SvaraRadera
  3. Alla Mamma Mu och Pettson och Findus känns som om jag läste miljoner gånger... Annars är det mina Ed McBainböcker jag läst flera gånger. om och om igen. Planerar att läsa om dem när jag blir pensionär...

    SvaraRadera
  4. Borta med vinden och Sagan om drakens återkomst är mina mesta om och om omlästa.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare