onsdag 8 januari 2014

Sara den rara som gud ska bevara (så inte råttorna tar na) ställde en gäng skojiga frågor.

 

Hoppar lite bland frågorna och väljer att besvara Saras frågor.
Sara skriver att hon läst länge men sällan kommenterar.
Då är jag så glad att du gjorde det nu :)
Å tack snälla för att du följer min blogg.


Du är ung mamma, är alla dina barn planerade eller blev det bara så?
Nej, det kan jag inte säga. Alla mina barn var välkomna men bara Dotter nr II planerad. På den tiden blev jag typ gravid av att se maken utan kalsonger.
Nu mera har säkerligen fertiliteten avtagit dramatiskt på gammeltanten.

Köpte ni huset direkt när ni flyttade till Falkis?
Ja och nej. Vi köpte en bostadsrätt som efter X antal år gjordes om till friköpt.

Du har varit gift länge, vad är hemligheten?
Mina två huvudkaraktärsdrag kanske, envishet och rädsla.
Det är inte bara kärlek som hållit ihop oss under 30 år utan ibland långt mindre romantiska ting som oro för ensamhet, barnen och ekonomin.
Jag önskar att jag kunde säga så där vackra saker som att alltid hålla en flytande dialog, alltid respektera varandra och ha massor av kroppskontakt men i vårt fall är det inte sant.
Men efter att ha levt ihop hela sitt vuxna liv och mer så är enheten av paret så stark.
Jag har svårt att se vem jag är utan honom. Vem han är utan mej.

Får Ni själva lägga schemat på jobbet?
Japp, vi har sk Time Care där vi lägger önskeschema, därefter "diffar", alltså flyttar pass dit det behövs.

Barnmorskautbildningen är den lagd på hyllan?
I stort sätt. Eller jag vet inte...
Om jag får betalt skulle jag nog gå.
Som det är nu så ökar inte lönen speciellt mkt efter vidareutbildningar vilket resulterar i att allt färre läser dem. Någonstans måste ssk kompenseras. Antingen genom betald utbildning eller genom ökad lön efteråt. Helst båda.

Pensionssparar Du (hur mycket)?
Symboliskt. 500 kr/ mån sedan några år tillbaka.

Är Du lycklig?
Det är 10 000 kronors frågan för vad är lycka egentligen?
Nej, jag kan inte säga att jag så där till vardags är särskilt lycklig. Inte ens att jag är särskilt lyckligt lagd.
Men jag är en reflekterande människa på gott å ont som försöker leva här å nu och i stunden känner jag ofta lycka. När jag gosar med Gottfrid, när vi promenerar utmed ett stormande hav, när jag kramar mina barn osv.
Jag har mycket att vara tacksam över och det är jag långt mer än lycklig.

Hur kommer det sig att Du älskar hockey?
Vet inte. Vet inte ens när det började. Förmodligen smittades jag av maken.
Det är en gammal kärlek vid det här laget i alla fall. Alltid Frölunda så klart.

Vad har dina barn haft för intressen?
Allt möjligt men ingen av dem har varit särskilt sportintresserad som i att utöva det själv. Dotter nr II höll på med friidrott nåt år, scouterna ett tag, judo några gånger, gymnastik och en massa annat. Sonen klättrade.
Äldsta och yngsta dottern har alltid varit politiskt intresserade, ja det är dom alla men kanske lite mer. Dessa två har även haft en del med kyrkan att göra.

Puss/ Asta


2 kommentarer:

  1. Tack för allvarliga/seriösa/roliga svar!

    Skulle ha 1000 frågor...MEN en till, hur långt från havet bor du?

    PS min dröm att bo vid vatten (behöver ej bo vid ett hav)

    Kram Sara

    SvaraRadera
  2. HÄÄÄRA harNi MÉY: dvs;
    Zarah den Rarah,
    som då GUD ska bevara,
    från loppa och lus,
    i Betlehems hus.
    Thé MF End!��
    PS: ingen hemskans rådis tack!
    D räcker me N Nda mus (då inte datorns��)
    M �� H: ZdR ������

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare