torsdag 30 januari 2014

Nu sätter jag punkt. För den här gången.

Jag vill inledningsvis tacka er som ståndaktigt hjälpt mej att besvara kommentarer från "Anonym." Även om det inte ÄR så, så är det lätt att känna sej ensam när man får ta debatten själv. Så tack! Tack för kloka, tålmodiga, nyanserade kommentarer.

Själv orkar och ids jag inte vara så klok och nyanserad just ikväll.
Jag har haft huvudvärk i ett dygn. Jag har jobbat hårt ett längre tag och jag är trött.
Å vi har upp på det ett jävla väder och ett förbannat väglag här i södra Sverige så jag blir alldeles spänd i hela kroppen av att ta mej till å från jobbet.
Jag känner mej med andra ord irriterad.

Det är väldigt svårt att diskutera med människor som kallar sej "Anonym."
Är ni en eller flera?
Det kan jag i och för sej kolla upp, men just nu ids jag inte.
Ni kunde väl åtminstone... om ni nu är så rädda... välja nåt alias så jag kunde hålla reda på er.

Sen är det ingen idé att bolla statistik med er för ni kör efter er egen sanning i alla fall.
Både Therese och "Mellan skog och gård" lämnade goda och pålitliga källhänvisningar, men sånt biter inte på er. Ni vet vad ni vet ändå, inte sant?
Över 95% av alla svenskar... gamla OCH nya... har ALDRIG varit misstänka/ förhörda för någon grov brottslighet.
Det vill säga, nästan alla som kommer hit vill finna en trygghet för sej och sina barn, arbeta, tillhöra och göra rätt för sej.
Det är lätt att glömma när man diskuterar huruvida vissa grupper av människor begår fler brott än andra.

Sverige behöver invandring för tillväxt och välfärd. För att vi inte kan driva vårt land själva.
Sverige har där till som ett rikt land med fred i över 200 år en skyldighet att hjälpa människor som flyr krig och tortyr för sina liv.
Det står i lagarna och det står skrivet i våra moraliska skyldigheter.
Det är ett livets tombola att just du är född just här med alla våra jävla förmåner!

Att likställa invandrare/ flyktingar med segregerade områden är som att diskutera bananer och palsternackor. 
Kriminalitet har alltid varit större i områden där fattigdom och arbetslöshet råder.
Alltid och överallt.
Det gäller för dem med utländsk härkomst, det gäller för svenskar.
Att öka klyftorna, att "ta hårdare tag", att dela upp vi å dom är kontraproduktivt.

Slutligen. "Anonym" i singularis eller pluralis... ni ÄR en minoritet tack gode Gud.
Ni låter mycket, ni hörs mycket, ni skämmer ut er var å varannan dag å medlemmar utesluts i parti å minut för att de offentligt sagt det som alla vet att större delen av Sd står för men ni ÄR en minoritet.
90% av rösterna tillfaller partier som inte delar er människosyn och era vedervärdiga värderingar.
Ni kommer inte få nåt att säga till om efter nästa val heller även om ni skulle bli det tredje största partiet. Om det råder det stor konsensus mellan allt från V till M.
Sverige och svenskarna i stort står nämligen för något annat än vad ni gör.
Svenskar är kända för sin tolerans, sin givmildhet, sin nyfikenhet.
Det vill jag värna. Det är jag stolt över.
Vi har stolta solidariska traditioner.

NU tar jag tillbaka bloggen.
Detta är en blogg där det diskuteras politik men oxå annat.
Så tack för för visat intresse.
Punkt!

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. Håller med dig till fullo här =) Hör ofta invandrarfientliga åsikter i skolan från ungdomar, brukar ofta kunna vända det, de älskar våra pizzerior och äter oftast lunch där på vardagar då det alltid serveras fisk på vår skola på onsdagar. När jag påpekar att pizzeriaägarna är ju invandrare så svarar oftast ungdomarna "men dom är ju skitschyssta" Jag håller med och brukar fråga hur många andra invandrare de känner? Då blir det tyst, tid för eftertanke.....

    SvaraRadera
  2. Onsdagar serveras det fisk på vår skola ;)

    SvaraRadera
  3. WORD !! Bra Asta - bränn inte ut dig på att försöka "omvända" hopplösa fall!

    SvaraRadera
  4. Tack!! Jag är stolt över att få läsa dina ord och få kommentera ibland!!!

    SvaraRadera
  5. Det är skönt att tänka på de där 90 %...

    SvaraRadera
  6. Jag är hemskt ledsen att jag helt "missat" denna debatt! Jag har under veckan inte läst bloggar alls.. Och jag känner att jag borde ha gjort det. För jag håller med dig A - helt och hållet! Och jag kämpar dagligen mot dessa fås åsikter, ty jag har verkligen förstått att 90 % ÄR HELT OCH HÅLLET EMOT!!!!!! Punkt.

    Anonym - välkommen in i gemenskapen bland oss 90%, där även du har rätt att vara den du är - så länge du respekterar att andra är som de är. Där du, istället för att utesluta, innesluter och kommer med kreativa idéer kring hur vi skall lösa problematiken kring förorterna. På ett människovärdigt vis.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare