lördag 15 mars 2014

Funkar å funkar inte just nu.

 

Funkar bra just nu:

Hockeyn.
Frölunda vann första matchen mot Linköping i kvarten.
Slutspelet är den bästa tiden på året för alla hockeynördar. Det är lixom nu det gäller.
Allt utom guld är en besvikelse.

Promenader.
Jag har börjat gå längre och fortare. Livskrafterna börjar återvända i takt med ljuset och det är som om jag inte vill gå hem. En planerad runda får alltid omvägar och det känns riktigt gött.

Gottfrid.
Som alltid är han underbar. Överraskar mej varenda dag positivt.
Han är mitt lyckopiller.
Gottfrid är galen i vilt men för övrigt väldigt pålitlig i inkallningar. Struntar i folk.
Hundmöten går bättre å bättre.

Den gravida.
Är i vecka 35 och så himla fin. Det börjar närma sej, vilket känns till 90% härligt och till 10% läskigt. Än har hon inte bestämt sej om mamma ska va med på förlossningen.

5:2/ kroppen.
Har hållit på sedan årsskiftet och det är inga problem.
Jag är "klädmässigt" eller påklätt i form nu. Sedan dallrar det både här å där för att jag är medelålders och allmänt otränad så bikiniformen är nåt helt annat. Men va fan, det gäller de flesta av oss.
Jag äter ordentligt och unnar mej allt de 5 dagar jag äter så vikten står numera still på 59 kg vilket jag är nöjd med. Går jag ner mer så blir jag för rynkig och ser tärd ut upptill.
Angående den stora studien som presenterades kring midjemåttets relation till hjärt- och kärlsjukdom trodde jag först att människor som pratat om den fattat fel. Att det var 80 cm som var det "godkända" måttet på normallånga kvinnor. 80 cm är vad jag alltid hört tidigare. Mätte mej, låg på 75 cm och tänkte förnöjt "gooood marginal."
Sen såg jag att det verkligen VAR 70 cm, vilket känns jättesmalt.

Funkar mindre bra:

Löpningen.
Den funkar inte alls faktiskt. Jag tar mej inte ut.
Fast nu ska jag ihop med kollegor anmäla mej till vårruset så då har jag det som motivation. Jag tänker inte GÅ 5 km.
Nån stolthet har jag i kroppen.
Annars tycker jag det här med lopp och sånt är fjanteri. Betala för något som man kan göra gratis. Men just som sporre kan det fungera.

Vissa privata relationer.
Lämnar det så. Inget är akutdåligt men vissa relationer tjorvar lite.

Sova utan sömntablett.
Det går bara inte.

Stressen. 
Den kommer och går. Känner av att jag ligger på marginalen.
De flesta dagar är okej, men andra dagar (eller ffa kvällar) kommer ångesten.
Å denna ljudkänslighet är skitjobbig i en familj med 4 vuxna och i ett jobb som mitt.

Läsningen.
Har kommit av mej efter boken om Breivik, Börjat läsa "I kroppen min" men inte fastnat. Lockas inte alls av Bloggdalaboken (men SKA läsa den.)

Puss/ Asta


2 kommentarer:

  1. Så kan det vara A - saker som funkar och saker som inte gör det. Men det är härligt att det är så att mycket funkar!! Och visst är ljuset underbart!! Hoppas så att det inte blir någon jobbig pollensommar. Och du sedan det där med midjemåttet: menar du verkligen att du läst någonstans att det skall vara 70?? Det ÄR smalt… Väldigt smalt.. Och då hade jag dött. För jag har aldrig varit 70 runt midjan - min fd BFF var 70 runt midjan (175 lång) men hon var anorektiker…

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jo, men löplopp ÄR vansinnigt kul. Har man börjat så är man fast :)
    Kul att samlas, att tävla mot sig elr kompisen, en rejäl morort ä'r det !!
    Önskar jag kunde löpa långt o länge men det går inte än ,med foten :(
    Ha en bra dag !!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare