måndag 3 mars 2014

Naken babyrumpa på internet

 

En av mina favoritbloggerskor Elaine skriver om små barns rätt till integritet på nätet.
Katrin Z har nämligen lagt ut en bild på sin son Rambo sovandes med bar rumpa och Elaines polare Blondinbella har förfasat sej.
Bloggankdamm... I know. För dem som vill följa "dramat" har jag länkat.

Men skit i bloggankdammen nu, koncentrera dej på dilemmat.
Föräldrar lägger ut bild på naken baby. Ja rumpa och pung syns.
Å folk går bananas!
Tänk på den lilla gossens integritet!!! Hur skoj kommer det vara när han är 15 år att finnas naken på internet!!! Tänk på alla pedofiler!!! Kan man polisanmäla Katrin Z för det här?!

Vi pratar en babyrumpa!
Du får vara BRA sjuk om du ser något annat än just det. En liiiten liiiten förtjusande liten babyvalp som vädrar huden och slipper blöjan en stund.
Jag tror inte ens en pedofil går igång på det och om han gör det så...
Vi kan väl inte bygga vår vardag och våra barns liv kring rädslan för mycket sjuka personer? Då kan vi inte klä av barnen och låta dem springa bara varken på stranden eller på släktkalas i trädgården.
Och om vi inte vågar DET, hur påverkar den rädslan barnen?
Om vi litar så oerhört lite på våra medmänniskor vad vågar vi då?
Ha barnen på förskolan?
 Ha förtroende för barnvakter?
Släppa iväg dem på aktiviteter?

När lilla Rambo är 15 år finns miljarder av babyrumpor på nätet.
Precis som det på ålderdomshemmen kommer finnas hundratusentals tatuerade tanter när jag blir gammal.
Jag tror inte Rambo eller nån annan 15 åring kommer känna sej utsatt på grund av att deras föräldrar postat en nakenbild på nätet när de var 2 månader.
Gällande barns integritet på nätet är det i så fall bra mycket värre att lämna ut dem i tonåren och skriva om korkade saker de gjort å sagt.

Vad tycker ni?

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Gud så tramsigt....
    Ha en bra kväll !!

    SvaraRadera
  2. Hur kan man ge barnet namnet Rambo?! Stackars barn! Tänk om han blir smal som en sparris?

    SvaraRadera
  3. Jag tycker som dig, internet är så översvämmat av bilder att det om 15 år inte kommer att finnas någon som bryr sig. Mina ungar bryr sig inte det minsta om att jag lägger ut gamla foton på dem, däremot vill de vara med och bestämma om jag vill lägga ut samtida bilder på dem, och det får de förstås, nu när de inser vad det innebär. När de var mindre så insåg de inte ens vad jag gjorde, och de har inte några åsikter om det nu heller, ingen av dem och deras kompisar är intresserade av att rota fram gamla bilder på varandra, de har fullt upp att hänga med i nuet...

    SvaraRadera
  4. Så trött på den här debatten! Om vi slutar lägga ut bilder på våra barn för att det finns pedofiler där ute, låter vi inte de sjuka sinnena bestämma över våra liv då?
    Internet är ju nutidens fotoalbum, när jag var ung kollade jag och mina kompisar alltid i fotoalbum, och min släkt när vi träffades, vad är skillnaden? (förutom att vi nu kan radera alla 'fula' kort) Jag orkar inte ens tänka på vem som tittat på mina bilder på min blogg eller på instagram eller facebook - VEM har intresse av mina bilder som inte känner mig eller min familj? Jag lägger ut bilder som JAG anser lämpliga, om nån sjuk jävel sen sitter nånstans och blir kåt så är det väl upp till deras sjuka hjärna - jag vill inte begränsa mitt liv för att det finns sjuka människor där ute, lika lite som jag vill bli våldtagen för att jag har kort kjol en sen mörk kväll.

    SvaraRadera
  5. När jag lyssnat på lite äldre barn (vänners barn) så vill de ju synas på internet. Det är så det är numera. Finns en inte på nätet, så finns en inte på riktigt. Däremot så får en väl känna av som förälder vad en tycker är ok att lägga ut och inte, och när barnet blir lite äldre så får det såklart vara med och välja själv. Jag brukar fråga mig själv "kommer mitt barn tycka den här bilden är hemsk och pinsam i framtiden, och av vilken anledning i sådana fall" samt "skulle jag själv vilja ha någon liknande bild uppe på mig själv som liten", och så väljer jag vilka bilder jag lägger upp utefter det.

    Angående rumpbilder så ser jagi inte problemet med det när det kommer till spädbarn.Har lagt upp ett par själv, men varit noga med att ansiktet inte syns på just de bilderna.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare