söndag 30 mars 2014

Tror du på affirmationer?

 

Tror du på affirmationer?
Affirmation är att upprepa fraser för sig själv till det blir en sanning och en del av ditt undermedvetna tänk. Tex  "Jag Asta är en väldigt lycklig människa" eller "Jag älskar att springa, jag är lätt och snabb och jag kommer inom ett år kunna springa ett maraton." 
I senaste boken Bloggdala läste "Svinhugg"  använde huvudpersonerna Mirjam och Helvor negativa affirmationer och tog på så vis livet av tre karlar som behandlat Mirjam illa.

Jag vet inte...
Jo jag tror absolut mycket på tankens kraft. Negativa affirmationer använder sej de flesta kvinnor av mycket mer än vad de tror och vad som är hälsosamt för oss.
"Usch vad jag är tjock" eller "Nej, det kan jag inte" eller "Ingen tycker om mej."
Genom att upprepa positiva fraser och genom att leta efter tacksamheten, styrkan, skönheten inom oss medvetet och ständigt upprepande tror jag att vi kommer långt.
Genom att bli medvetna om allt negativt vi tänker och inte bara låta det passera kommer vi oxå en bit.
För jag tror att vi kvinnor, generellt sätt, betydligt oftare än män talar om för oss själva att vi brister. Tanken far genom huvudet på en hundradels sekund och präglar vår självbild.

En gång när jag var ung tonåring var jag ute till sjöss med ett gäng och fiskade.
Jag var sjösjuk å uttråkad och ville hem. Det ville inte de andra.
Då tänkte jag "Hoppas att de sticker sej på en fjärsing" och knappt hann jag tänka tanken innan det hände och vi fick åka tillbaka.
Men sedan dess har det inte fungerat :)
Jag har försökt ett gäng gånger att påverka människor eller händelser.
Jag har till och med varit så arg på maken när vi bråkat så jag tänkt "Hoppas han kör ihjäl sej" (huva hemska tanke) men det har han ändå inte gjort. Inte en enda gång som tur är.

Affirmationer fungerar nog bara som en slags mental träning för sej själv.
Det är inget hokuspokus.

Puss/ Asta.

2 kommentarer:

  1. Jag tror mycket på det där med attraktionslagen. Förstår precis vad du menar.

    Egentligen handlar det inte om lagen om attraktion existerar eller inte, det spelar ingen roll om man förstår den eller ej. Den är ändå alltid närvarande, hela tiden oavsett om man är medveten om den eller inte.
    Det är en energi som tar in allt du tänker och känner i kombination med vad du gör och hur du handlar, medvetet eller undermedvetet och därefter förvandlas detta till en fysisk verklighet och konsekvenserna är med andra ord byggda på din verklighet. Din framtid, vad som kommer komma in i ditt liv, händelser, relationer, känslor och möjligheter är en sammanfattning av vad du tänkt, känt, gjort och visualiserat tidigare.

    Om jag till exempel hamnar i en svacka så vet jag egentligen hur och vad det var som egentligen gjorde att jag hamnade där, om jag väl tänker efter. Till exempel slarv med rutiner, kost och tid för eftertanke och reflektion. Även destruktiva relationer och konflikter påverkar. Det är rätt befriande när man inser att man egentligen inte är ett offer – utan det är ett resultat på beslut, tankar, känslor och handlingar.
    Konsten är bara att hantera och balansera detta så livet blir tillfredsställande och meningsfullt. Här brister jag ibland periodvis.

    Men det är nog just det rattandet som är livets essens. Ibland lyckas man och ibland inte. Hur man väljer att se på saker och ting i efterhand är nog avgörande för hur ens liv ter sig i fortsättningen.

    Oj - nu blev det långt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande kommentar och tankar.
      Å så självklart när du skriver det. Tack!
      Jag har precis kommit in i ett flow efter en längre tids svacka. Fattat lite kloka beslut.
      Hoppas känslan håller i sej.
      Kram och tack igen.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare