fredag 21 mars 2014

Vad är det för fel på män?

 

Jag har följt nyheten om hur män ännu en gång frias av domstol i ett våldtäktsmål.
Denna gång rörande en prostituerad kvinna. Med skador efter bland annat rep då hon varit bunden. Där rätten höll med om att kvinnan var mer trovärdig än männen...
Men...
En hora kan tydligen inte våldtas.

Jag har funderat över synen på prostituerade och på horeri som yrke och hur inställningen till detta verkar skilja sej ganska radikalt mellan män och kvinnor.
Nej, jag säger inte att alla män är för fri prostitution och alla kvinnor är emot men det är extremt sällan... om någonsin... jag hört en kvinna tala sej varm för "människors rätt att äga sina kroppar" (i syfte att få sälja dem), "köpuppgörelser" och "moralpanik."
Jag hör ofta i debattprogram MÄN tala sej varma för hur många härliga, fria, hela kvinnor de träffat som älskar att sälja sin kropp till främmande män. Betydligt mer sällan uttalar sej de där kvinnorna.

Män i alla åldrar och från alla samhällsklasser köper sex.
Tar sej rätten att köpa en annan människa.
Med bultande skrev och förhoppningsvis ett uns oro tar de sej den rätten.
Utan att veta ett skit om vem kvinnan är. Vilka hennes motiv är. Vad hon varit med om. Hur frivilligt det är.
De skiter i det för de ska precis få en avsugning eller sätta på analt.
Något frun därhemma kanske inte är så sugen på när det vankas bullibumpasex.
Inte en enda man har sedan lagen infördes dömts till fängelse för sexköp.
Det är med andra ord relativt riskfritt.

Män i alla åldrar och från alla samhällsklasser som sagt.
Men även män som förnekar att de skulle kunna köpa sex verkar över lag sällan särskilt brydda över att det förekommer.
De kan argumentera för torskarnas "rätt."
Det är minsann inte lätt att vara handikappad el blyg el ful el stressad el inte få nåt hemma eller vad fan det nu månde vara.
"Båda är ju med på det, ska en sida kriminaliseras borde väl båda göra det."
Ehhh nej.
En är offer i det här och en är skurk.
En tar sej rätten att köpa en annan människa och en gör vad hon (eller nån annan) anser vad hon måste.
Och även de män som inte argumenterar för sexköp rycker likgiltigt på axlarna.
Det där angår inte dom.
Att människor säljs angår inte dom.
Jag finner det oerhört!

I mina ögon är sexköp ett övergrepp. Alltid.
Jag skulle kunnat förlåta min man en otrohetsaffär, jag skulle absolut kunnat förstå.
Vid ett sexköp hade han åkt ut med huvudet före.
Det är en milsvid skillnad.

Vad är det som gör att män och kvinnor har så olika kvinnosyn?
Varför reagerar inte män? Eller i alla fall väldigt få män.
När blir de såna? Fostras de så? Av sina fäder? Av tafatta mödrar? I en kompiskultur?
Samma fenomen ser vi med kvinnor som blir misshandlade och mördade.
Det är alltid arga feminister som ryter i tv sofforna.

Vad tänker ni?

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Camilla Forssén21 mars 2014 14:52:00

    Kan bara hålla med dig! Hur många gånger hör man inte begreppet "lycklig hora" från diverse män?! Och när man försöker resonera med dem så håller de med om att "visst, några kanske har trasig själ och kropp men helt klart måste det finnas de som gör detta för att de själva njuter utav det". Och de har tydligen alla läst det någonstans också, att kvinnor njuter och ser det som ett enkelt sätt att tjäna bra med pengar.

    Sen när det gäller alla dessa friande domar i våldtäktsmål! Jag blir vansinnig!!! Och även där får man höra argumenten om de kvinnor som anmält och kanske fått en man dömd och som sen visar sig ha ljugit om det. Som om den lilla promillen ska få styra!
    Är det verkligen lagen som är så uddlös? Och tyvärr så tror jag att alla rapporter om friade våldtäktsmän kan göra att människor blir blasé tillslut.

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag lite förvånad över hur du generaliserar och drar alla över en kant. Inte den A jag känner igen. Det är väl bäst att säga direkt att jag överlag håller med dig med några få undantag. Tycker inte om att du säger män rätt upp och ned. Dels är det långt ifrån alla som beter sig på detta sätt oavsett om det gäller våldtäkt eller sexköp. Dessutom finns det även kvinnor som både våldtar och köper sex. Hade du skrivit folk eller personer istället för att könsbestämma dem så hade jag hållt med dig i princip hela vägen. Det som jag kan fundera pågår vad en prostituerad är för något. En som går på gatan? Jobbar på bordell? Arbetstagaren som ligger med chefen för att få bättre förmåner eller bättre position på företaget? Något att fundera på! För övrigt är våldtäkter vidrigt och det borde vara strängare straff på det... Till sist, låt mig ha mitt kön ifred och döm mig som person!

    SvaraRadera
  3. Håller med. Jag skulle också kunna förlåta min man för en otrohet - men ett sexköp? Nä, du. Aldrig.

    SvaraRadera
  4. Ja. Det är eoner av hav emellan att vara otrogen och att köpa en människa. Och där går min gräns för vad jag förlåter. Att en vuxen människa sedan kan ha sex av olika anledningar: hastig påkommen lust, för att få känna sig åtråvärd, för att skaffa sig en position, för att man älskar etc. det är en annan sak. Att KÖPA en människa är inte ok NÅGONSTANS. PUNKT

    SvaraRadera
  5. När det kommer till frågan om prostitution så är jag så himla ambivalent. Å ena sidan så anser jag det vara bra att det är olagligt i Sverige att köpa sex (än bättre att det är lagligt att sälja). Jag skulle heller aldrig förlåta min partner om han hade köpt sex. Om han skulle göra detta så skulle det innebära att han har en människosyn som jag tar avstånd ifrån. Och att ens ta upp att den promille av de som säljer sex faktiskt verkligen gillar det dem gör, är liksom ovidkommande i debatten.

    Men så kommer vi till det här med det som är vanskligt med att kriminalisera sexköp, nämligen riskerna för de prostituerade då handeln sker mycket mer i det dolda än vad den hade gjort om det var lagligt att köpa sex. Organiserad laglig sexhandel skulle ju också inbringa pengar till statskassan som skulle kunna öronmärkas för att hjälpa kvinnor och män ut prostitution och drogberoende... Men frågan är om detta väger upp mot allt det som är negativt med prostitution, samt vilka signaler det skickar ut att legalisera torskarnas handlande. I slutändan så tycker jag nog inte det, men jag försöker vara öppen och inte bara låta känslorna styra mig i mina åsikter ^^

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare