onsdag 25 april 2012

Jag blir så förbannad!!!!

MÖRDAD Den 19-åriga kvinnan hittades mördad med flera knivhugg i sin lägenhet i Landskrona. Utanför fastigheten fanns hennes 16–årige lillebror som greps skäligen misstänkt för mord. ”Han tyckte att hon drog skam över familjen” berättar en vän för Aftonbladet.

Jag blir så arg å ledsen å förundrad när jag läser om den 19 åriga unga kvinnan som "hedersmördades" av sin 16 åriga bror igår.
Jag blir så rosenrasande ARG att det får hända gång, på gång, på gång!!!

Den 19 åriga kvinnan kom från den Irakiska delen av Kurdistan där "hedersrelaterat våld" är utbrett.
Redan som liten flicka blev hon kidnappad av sin pappa, förd till Irak och bortgift.
Men hon lyckades ta sej tillbaka till Sverige själv.
Förstå, vilken styrka hon måste haft denna unga tös.
Flera gånger hade hon sökt hjälp och skyddat boende.
Hoten mot henne hade trappats upp sista tiden och  hon var rädd.
Hon visste, hon förstod vad hennes familj (eller delar av den) var kapabel till.
Den tidigare kidnappningen av henne borde ju rimligen ha gett samhället någon slags hint om att detta var en "handlingskraftig familj" och inte bara tomma hot.

Men likväl händer det.
Ändå får det LOV att hända igen!
Jag har så svårt att förstå människor som kan göra så här mot sitt eget kött å blod.
Som kan tycka att heder är viktigare än den man älskar, som kan förakta det  samhälle som gett en skydd å uppehälle så mycket att man är bededd att DÖDA sitt barn, sin syster, sin svägerska om hon anammar det nya landets sätt att vara.
Varför är man då här?!
Tänk vad många människor som nekas chansen att få komma hit, bo här, tillhöra.
 Jag blir arg och jag blir ledsen för mina egna argument och bild av solidaritet blir naggad eller satt ur spel.
Jag VILL förstå, men jag kan inte...
Ja jag vet, gruppen är viktigare än jaget, skammen drabbar hela hela familjen osv osv.
Jag förstår inte i alla fall.

Å jag förstår inte vad det är för FEL på svensk socialtjänt och polis som inte förmår att göra sitt jobb.
Om inte detta... att skydda en ung, hotad kvinna från en våldsam familj... vad är då deras uppdrag?!
Inkompetensen verkar ju fullkomlig.
Hur kan det få vara så här?!
Jag blir så fruktansvärt ledsen.

Hjälp mej här, tyck till, tänk till, förklara ni som förstår bättre.

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Hade helt missat det här. Blir arg, ledsen och upprörd och kan inte alls förklara....

    SvaraRadera
  2. Känner likadant! Blir bara rasande - men jag kan lova att jag inte tystnar!!

    SvaraRadera
  3. kan inte förstå eller förklara! det är helt ovärdigt! oförståeligt! och oacceptabelt! kram från köpenhamn

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare