måndag 2 april 2012

Z som i Zlatan



Ingen kickar fotboll som han.
Zlatan, jag säger Zlatan.
Sveriges hopp, vår superman
Zlatan, jag säger Zlatan.
I love you, Ich lieber dich
Zlatan Ibrahimovic


Jag såg intervjun med Zlatan på Tv3 ikväll.
Inte för att jag är särskilt intresserad av fotboll.
Men jag är intresserad av Zlatan.
Av hans personlighet och av hans drivkraft.
Å så är ju karln rasande stilig oxå... även om jag inte riktigt går igång på den här Jesuslooken.
Han har en farlig blick och ett ännu farligare leende den pojken.
För visst känns han fortfarande som en pojk?!
Detär mycket otyglat testosteron, mycket hyss, massor av oborstad personlighet.
Alltid prat om respekt närZlatan talar.

Jag måste säga att  jag blev besviken på intervjun.
Få journalister  får tillgång till 1 timmas samtal med allas vår Zlatan.
Zlatan som svenskarna verkar antingen hata eller älska.
Grabben från Rosengård som trots att han bott här hela livet fortfarande inte kan nationalsången eller ens perfekt svenska. Men som är född här, representerar det nya svenska, för den blågula fanan stolt ut på de stora arenorna.
Det sas ingenting nytt. Ingenting jag brydde mej om.
I samtalet skrapades bara på ytan. Talades bara om adrenalin, kickar, talang.
Jag ville veta mer om varför respekt är så viktigt fortfarande. Hur han är som pappa. Som äkta man.
Vem han skulle varit om han inte blev Världens bästa Zlatan.
Jag vill veta varför han ena stunden lyser av kaxig självsäkerhet för att nästa verka närmast skör... men väldigt mån om att dölja det.

Sånt vill jag veta!

Puss/Asta

3 kommentarer:

  1. Läs hans självbiografi Asta - den är skitbra!
    Han skrapar verkligen under ytan på sig själv där - en av de bästa biografierna jag nånsin läst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok,tack för tipset.Jag är inte så mkt för biografier, men jag gillar ju Zlatan så... jo, det ska jag göra.
      Kram

      Radera
  2. Bra skrivit Asta å tänk att jag tycker som dig... < han ena stunden lyser av kaxig självsäkerhet för att nästa verka närmast skör... men väldigt mån om att dölja det> Jag tillägger sorgsen också och jag kan inte komma underfull med mig själv, om jag gillar honom eller ej.

    Kram Sara

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare