lördag 21 april 2012

Tjejiga egenskaper...


Stulen å passande bild.

Kvinnor v/s män...

Jag skall inte joxa in mej i mina tankar kring vad som är biologiskt och vad som är inlärt.
Huru vida det är ena resonemanget är rätt eller fel.
Inte i detta inlägget och inte i kväll.

Skillnad ÄR det och jag är stolt över många sk kvinnliga egenskaper.
Simultankapacitet, medkänsla, omvårdande, omsorg om de dom älskar, social kompetens and so on.
Det är inte vi kvinnor som skall ändra oss gällande dessa bitarna, det är samhället som skall anpassa sej.
Många förminskar kvinnliga egenskaper och hyllar de manliga istället. Ni vet... konkurrerande, driv, tro på sej själva osv. Men allt behövs. Å alla skall ha tillgång till att vara den de vill vara.

Med det sagt vill jag komma in på mitt egentliga inlägg. En kvinnlig egenskap som även jag har i viss mån men som jag retar mej på. Som jag vill förändra, sluta med bums.
Kvinnors sätt att negativt kommentera andra... ofta andra kvinnor.
Det handlar om allting. Att de är smala, tjocka, blonda, dumma, ärelystna, tråkiga, slampiga.
Vi slår mot det som är mer framgångsrikt... i illa dold avundssjuka och vi slår mot dem under oss i hierarkin, som misslyckats, för att det får oss att känna oss bättre.
Så tjock/ patetisk/ korkad/ godtrogen/ ful/ missanpassad som henne är jag i alla fall inte.
Se på mej, jag har det minsann ordnat för mej. Å bara 5 kg övervikt. Herre gud!
Fast vi är kanske inte ens medvetna om det!

Jag hör ofta sådant i fikarummet på jobbet. Deltar väl dessvärre själv ibland.
Jag läser bloggar och ser oändliga exempel i statusuppdateringar på facebook.
Kvinnor som kommenterar andra kvinnors bröst, bak, vikt, intelligens...
Jag hör väldigt sällan män säga sånt där. Ser inte särskilt många män skriva om sånt på fejjan.

Kan vi inte försöka tänka oss för? Bara lite grann.
För vem gynnar det egentligen att kvinnor är så här mot varandra?
Inte oss själva och verkligen inte kvinnor som grupp.
Dessutom är det ju så att DU är den du är... oavsett hur andra ser ut.
Du blir inte smalare el yngre för att nån annan är mer ur form.
Du blir inte lyckligare för att någon annan tappat greppet om sitt liv.

Ska vi kommentera så ska vi kommentera insatser. Konstruktiv kritik.
Inte någons kroppsdelar. Inte döma någon för att viv har ett tjusigare hem.
Det är ju bara... tja, dumt.

Puss/ Asta

11 kommentarer:

  1. Fast hmm... jag tycker inte att det är typiska manliga vs kvinnliga egenskaper att vara driven, empatisk, ha social förmåga, tro på sig själv, vara omvårdande och ta för sig.

    Jag tycker att det är mänskliga egenskaper och att det helt enkelt handlar om olika personlighetstyper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det må hända, det är en annan diskussion. Min uppfattning är att kvinnor ärsocialare tex.Har lättare för att prata av sej bland vänner osv. Men oxå för att kritisera andra (kvinnor)

      Radera
    2. Asta det må vara din uppfattning men den är fel. De flesta män jag känner är väldigt sociala och pratar gärna av sig. Dessutom kritiserar vi ganska lätt andra män och kvinnor.

      Radera
    3. Sadoma... "väldigt sociala och pratar gärna av sig"... som du då? :)

      Radera
  2. Sedan anser jag att det bara är smått sorgliga människor med väldigt låg självkänsla som kommenterar folks utseenden på ett negativt sätt.

    (tänk Kissie - varför tjata om hur hon ser ut?!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja. Är med dej delvis. Det beror på hur.
      Kissie ärextrem å man kan diskutera det extrema med att svälta ssej, att operera tuttarna i orimliga stl när man är så ung. Men kanske inte henne som person. Förstår du hur jag tänker? Skillnaden?

      Radera
    2. Jag förstår hur du menar. Dock blir jag irriterad när folk ska "hacka" på någon, oavsett kön, bara för att de inte lever efter normen. Kvinnan är 21 år, ingen tonåring.

      Radera
  3. Då har vi helt enkelt olika referensramar, för de män jag känner är väldigt sociala och pratsamma. Likaså skvallrar de rätt friskt, även om de kallar det för "uppdatera sig".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Må så vara. Men tittar man stort så ser man att kvinnor klarar skilsmässor och att partnern dör på ett bättre sätt och det relateras ofta till just vår sociala förmåga. Att vi pratar,visar känslor osv.

      Radera
    2. Väldigt generaliserat, antagligen, för jag visar inte heller känslor i någon större utsträckning.

      Dör..?

      Radera
    3. Asta: vaddå att partnern dör???? Möjligen är kvinnor mera sociala i din lilla hetrobubbla men män och kvinnor i min värld har lika förutsättningar.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare