måndag 17 december 2012

2012's årskrönika

Januari

Ny året 2012 firades in med maken, Mini, Anthon och Lillebror. Så småningom dök även Lillebrors sambo upp.
Vi käkade god mat och spelade sällskapsspel och jag var spik nykter. Var nämligen mitt i min 3 månaders vita period.
Jag ser helt manisk ut på bilden... men är alltså helt vid mina sinnens fulla bruk.



Mamma fyllde 61.  Mormor fyllde 79 år. Min äldsta dotter 25 år och den 13:e januari tog hon examen som Legitimerad Sjuksköterska.
Jai var min student på jobbet. Årets första snö föll 20:e januari. Märta löpte
Jag gick med i Viktklubben... vilket inte ledde till några mirakel precis. Jag vägde 62 kg och tyckte det var goooooott om tid till sommaren.
Åt min första lunch med Ergo den 24:e januari.

Februari
 
 Jag lämnade med stor sorg Amelias bloggportal där jag tillbringat 100 tals timmar under många år ihop med många andra ledsna, bittra och arga storbloggare och flyttade till blogspot.
Fick hjälp av Maria med layouten och kände mej väldigt fort väldigt hemma.
Detta var väl även startskottet på slutet på ett tjafs Maria och jag haft och början på en ny vänskap oss emellan.
Märta fyllde 7 år. Jag examinerade Jai och fick henne som kollega.
Jag var på homeparty hos Carina med Cissi och vi handlade likadana jätte fina ljusstakar.
Jag oroade mej mycket frö Dotter nr II's låga vikt och var med henne hos doktorn.
Min Dotter nr 2 fyllde år hon med.

Mars 

 http://cdn.publishme.se/cdn/6/1893708/images/2010/spikmattor-spikmattor_59500578_103182602.jpg


Jag hade efter en månad ungefär 6000 besök på den nya bloggsajten.
Allergin kom tidigt i år, redan i mars. Å jag åkte på en satans tuff luftvägsinfektion.
Lillebror fyllde år och vi var där å käkade smörgåstårta.
Återtog en gammal kärlek till mitt liv. Spikmattan.
I övrigt var det några parmiddagar och inte mycket mer.

April

 http://www.skotornet.se/blogg/wp-content/uploads/2010/01/010111-300x164.jpg
Var ledig påsken å gjorde ingenting vad jag minns
Makens lilla brorsdotter hade namngivningskalas... hon fick heta Lyyke... en mycket trevlig tillställning men påvägen hem såg vi en ung kvinna som stod beredd att hoppa från en bro.
Vi ringde polis men hur det gick fick vi aldrig veta. Det tog på mej hårt.
Jag minns inte om det var en vacker vår? Var det de?
Jag sänkte i allafall ner min Cipralexdos så jag måste ha mått hyfsat bra.
Jag höll på att bli med kattunge och Blondinbella vek ut sej och blev en snackis.
Ännu en ung kvinna blev hedersmördad och själv köpte jag såna här båtskor som man skulle få asläcker häck av. Om jag fick det? Inte ett skit.

Maj



Det var sommarvarmt den 1:a maj...  22°c.
Vi gick ner stranden många gånger och nån gång följde till och med maken med.
Brynäs vann SM i år och så klart firade vi Marie på restaurang.
Jag fyllde år (å fick av Cissi det finaste halsband jag någonsin fått.) Lillebror, alltså min biologiska,  likaså... och som vanligt hörde vi inte av oss till varandra.
Jag skrev många bra inlägg om vad som gör mej lycklig och vad som gör mej olycklig.
Den 23:e maj hände mej nåt viktigt som jag då inte hade den blekaste aning om.
Gottfrid föddes.
Vi besiktigade bilen och köpte nya glasögon. Alltså mannen besiktigade. Jag shoppade.
Det inköptes även årets bikini.
Sverige vann stora Melodifestivalen.
 Halterneck BH - 88% Polyamid,12% Elastan
Juni 

 

Den 7:e juni gick jag på semester i tre veckor.
Vi hade den vårliga, alltid lika underbara, jobbfesten hos Anita som även i år spetsat till välkomstdrycken rejält... bra tips om man vill att gästerna ska bränna snabb energi och gå hem därefter.
Mitt Gudbarn fyllde 17 år. Å vi... ja vi beslutades oss för att köpa valp.
Jag vägde 63 kg. Ökade upp min antidepressiva medicin igen.
Det var ett jäkla regnande.

Juli



Första juli åkte vi och kikade på Gottfrid första gången. Då sex veckor. Kärleken är... som ni ser total och ögonblicklig.
Två veckor senare hämtade vi hem honom med mycket pirr i magen.
Lillkillen 8 kg tung.




Märta blev kort därefter mycket sjuk och visade sej ha pyometra.
Hon fick akutopereras och det var inte säkert att hon skulle överleva.
Men hon är en fighter. Min fighter. 50 kg girlpower.
Å för det är jag fortfarande så tacksam.

 

I övrigt fyllde Cissi år. Ergo Sum likaså.
Å så där jätte mycket med vädret var det inte.

Augusti



Maken fyllde år. Sonen med. Pappa med. De tre närmsta männen är lejon... då kan ni ju räkna ut hur jag har det.
Det märks i mina inlägg att jag börjat fundera (mer) över livet. Hur det är, hur jag skulle vilja att det var. Vad jag saknar, vad jag är sjukt less på.
Golven var ständigt nedkissade men Gottfrid var en glädjespridare och ett lyckopiller.
Maken å jag drogs isär än mer... jag älskade att det var så mycket HUND i våra liv, han var (är) inte lika förtjust.
Cissi drog till Sicilien, pappa till Zakyntos. Själv fick jag stanna hemma med dyngvädret, men tja... det kändes ok. Hade inte velat lämna hundarna i år.
Sonen bodde hemma hela augusti. Jag hade ytterligare en luftrörsinfektion.
Vi firade... eller ja, maken å jag hade 24 årig bröllopsdag och den blev en besvikelse.
Inte ens en blomjävel fick jag.
Min äldsta dotter gick och gifte sej. Vilket var härligt... när chocken över att inte få va med lagt sej.  
I slutet av månaden fick jag än en gång söva min tanthund för att dra ut tänder.

September



Träffade Uber-Linn å hade en häftig eftermiddag.
Det talades mycket om Haddile som skulle utvisas fr sin svenska familj till mamman som aldrig kunnat ta hand om henne. Det talades mycket om minareter.
Bonde söker fru startade upp och jag vägde 61 kg och hängde på en del after work och parmiddagar.
Jag hade en veckas semester.
Maken å jag var på bio för första gången på åratal... Hypnotisören.
September var vacker i år.

Oktober


Vi hade trycksårrsmätning på jobbet. Makens plastmormor begravdes.
Bloggdalas bokcirkel startades upp å vi började med mitt val "En dag."
Jag hade elev som slutbedömdes. Jag var på fackkurs i Halmstad och slarvade bort min väska.
Blev förövrigt jätte bortskämd med underbart hotellrum, fantastisk mat och härligt sällskap.
Vädret skötte sej hyfsat va?

November



Gottfrid och jag började valpkurs. Bilarna och dess där gick sönder i parti och minut.
Min mamma på jobbet gick i pension. Det var en riktig deppig dag.
Vi i "familjen" hade en desto trevligare avfirningskväll.
Min Mini fylld 18 år och vi firade henne med kalas.
Å jag fick årets häftigaste besked!

December



Så kom kylan och oxå snö, den första föll den 3:e. Sedan dess har kylan och det vita bestått... ända till idag när det har regnat och varit plusgrader.
Jag har varit på klinikfest som absolut måste klassas som den roligaste festen någonsin.
Jag har även varit med om en av de största prövningar i mitt yrke som tog hårt på mej, men ännu hårdare på en del andra av mina kollegor.
Kvar på december återstår förhoppningsvis inga katastrofer. En trevlig knäckkväll, en stressig tid och en jobbande jul
Jag har i skrivandets stund haft 90 746 läsare. Mäktigt.
Å jag väger 64 kg... alltså 2 kg mer än när jag gick med i Viktklubben. Hepp!

Sammanfattningsvis...
Ett år som inte innehållit allt för mycket dramatik men där "trött" varit ledordet.
Mycket privat som är svårt att prata om. En bror som snart knarkar ihjäl sej. En mor som snart super ihjäl sej. Ett äktenskap som inte mår bra. Mycket på jobbet.
Trött, trött, trött.
Å glädje i hundarna. Att få behålla sin tanthund efter en pärs och att få dela det med en livs levande prins. Glädjen i att ha utvecklat nya vänskaper bland annat med Ergo och njutit av gamla.
Ett år när jag grubblat mycket utan att få så många svar.
Å väderleksmässigt pissigt. Badade inte en enda gång.
Ekonomiskt ungefär likadant.


Nu får vi se vad 2013 bär i sitt sköte.

Puss/ Asta





7 kommentarer:

  1. Oj vad trevligt att läsa!! Underbart A!! Hade jagbloggat hadejag gjort likadant.. Skall nog göra det endå...och vem vet? Kanske publicerar jag det...

    ❤ <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag. Å jag tycker som Krönikören skrev.
      Skriv dina inlägg utan press på kvalitet eller regelbundenhet och dra ner på/ el skit i kommenterandet på andra bloggar. Skriv för din egen skull. När det känns bra. kram

      Radera
  2. Ser fram emot att se någon lista på vad du önskar för 2013. :) Ja tänk, alla dessa år och månader vi följts åt. Jag är glad att vi la gammal groll bakom oss och blev vänner igen. Tycker så mycket om dig. Jag hoppas 2013 blir ett fantastiskt år för dig och att det löser sig med jobbet nu framöver. Skulle mejlat dig men det blev så mycket med mamma så jag glömde helt enkelt bort. Förlåt. Men du vet att du kan skriva när som helst. Jag tänker också när jag läser: "Men det var ju igår som Märta blev sjuk" och häpnar över att det var i somras! Herregud!
    Kram och glad att få hänga med på din livsresa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å jag är så glad att du vill följa med på den. Å att jag får följa med på din. Tiden går så rasande fort. Rätt som det är så är jag 80 och har antagligen inte grubblat klart.
      En förhoppningslista kanske (troligen) kommer men jag känner inte stora förhoppningar. Livet är tufft och jag vet inte hur jag ska hitta ut?!
      Kram

      Radera
    2. Förstår dig så väl, men på ett eller annat sätt så gör man nog det i alla fall och på håll så tycker jag ändå att du har gjort en resa på något sätt och är på väg framåt. Även om man inte ser det själv, så känns det som du är på väg. Men vissa saker får ta den tid det tar. Titta på min mamma, 25 år tog det för henne att börja bryta sig loss från något destruktivt och än har hon jättelångt kvar om hon får behålla hälsan nu.
      Men det blir också en påminnelse tycker jag om att inte hålla allt inne och våga kika på sitt liv, hur viktigt det är. Annars så sitter man där en måndag förmiddag och kommer inte ihåg vilken dag det är eller vart man ska. Usch, det är så läskigt. Du reder dig, du har den analytiska förmågan och det är inte alla som har. Kramar denna måndags morgon!

      Radera
  3. Väl sammanfattat! Får se om jag orkar göra samma sak, eller om jag gör en kortad version.

    SvaraRadera
  4. Oj...du har hunnit med mycket....visste inte att du och M bråkat. Få se nu om 2013 blir ett bra år? / Magdalena

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare