torsdag 27 december 2012

Drömmar om värme

 
Men gud, tänk när han var så här liten å go...
Alldeles nyss ju.

Det är 1½ år sedan jag var utomlands nu.
Plötsligt fick jag en sån himla längtan!
Min man förstår inte det där.
Han tycker att "sola å bada kan man väl lika gärna göra hemma" och förövrigt blir han uttråkad å tjatig som ett barn efter en kvart på stranden.
Det är märkligt... i soffan kan han sitta år in å år ut, men en härlig strand pallar han bara inte med.
Men jag fick en sån längtan.

Längtan efter att få ligga där i värmen på en solstol och läsa ur en bra pocket.
Att doppa sej i det blåaste av hav när det blir för hett.
Att hämta en immig kall öl efteråt och lägga sej till rätta igen.
Eller att ströva med bara fötter i vattenbrynet när det börjar bli kväll.

Att komma hem efter en lång dag vid havet och poolen.
Ta av sej våta badkläder, ta en dusch, sätta sej på balkongen invirad i ett badlakan och ta en drink (å kanske en syndig liten semestercigarett) innan man gör sej i ordning, gör sej fin, för att gå ut.
Få slå sej ner på en restaurang eller taverna med utsikt över havet eller myllrande människor, bläddra i menyn vid vita stärkta dukar och luta sej tillbaka i väntan på maten medan man läppjar på en god drink.

Mörkret och kylan är så kompakt nu.
Det är som allra kargast nu här i norr.
Slask som fryser, kyla som biter sej fast och inte ens släpper taget när man kommer in igen.
Fast hör ni, nu har det väl vänt va?
Visst är vi på väg mot ljusare tider?
Ska ni åka nånstans i sommar?
Fast å andra sidan, det vet i tusan om jag står ut att vara ifrån den här lille korven (på bilden) å hans hundsyrra en hel vecka?!

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. Kan vi inte åka någonstans A till våren? Jag känner det, på riktigt. Jag måste ha något att se fram emot annars dööööör jag *dramatisk*. Men allvarligt, fundera på det. Turkiet, Grekland etc. Behöver nog inte vara så dyrt tror jag.
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Åhhhh det hade varit härligt Maria men det skulle jag aldrig ha råd med dessvärre. Vi får sikta in oss på nåt billigare, Men tänk vad vi skulle ha gottat oss :)

    SvaraRadera
  3. TACK för dagens bild! Jag ler som ett lyckligt barn på julafton! Underbar vovve!!
    Ja, tänk vad solen är härlig! Greklandssemestern kan jag leva på länge! Har precis drömt mig tillbaks det senaste halvåret!

    Önskar dig goa Asta en skön helg och ett Gott Nytt År! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna :) Ett Gott Nytt År till dej med. Kram

      Radera
  4. Åååå så underbart det hade varit att fly vintern och kylan och alla jäkla måsten!!!
    Till sommaren blir det resa upp till norr och bröllop, men efter det hoppas jag på en hääärlig bröllopsresa;) kram till dig fina A och gott nytt år!!

    SvaraRadera
  5. *ler* Ja du.... Förstår PRECIIIIIIIIIIISSSS. För utan värme och ljus dör jag litegrann... Faktiskt. Skulle hemskt gärna åkt iväg i sommar.. Men jag vet inte. Min sjukskrivning har ju decimerat min kassa. Och jag var ju iväg i slutet på oktober... Men åhhhhhhhhhhh, vad jag vill......

    Kramar i mängd

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare