onsdag 19 december 2012

Astas adventskalender. 19:e december

Tänkte köra en serie. Från 1:a dec till julafton. En riktig bloggutmaning till mej själv. Adventskalendern kommer att bestå av människor som inspirerar mej. Eller som jag tycker är duktiga. Eller snygga.
Människor jag gillar helt enkelt. Jag kommer att blanda kända och privata godingar.
Välkomna till Astas adventskalender.

Den 19:e december. Presenterar stolt...

Mina ungar (de är så många så de får dela)
Nog för att de förtjänar var sin dag, men ni kanske vill ha lite blandning i kalendern?!
Alla föräldrar säger det... "Jag har världens finaste barn"... men det är inte sant, för det är JAG som har det!
Ja, jag vet... det är grymt orättvist att just jag fick dem allihop :)
En kollega skrev lite provocerat på facebook en gång "Är ni ingenting utan era ungar eller?"
Jo, så klart. Men jag vore inte densamma. Inte samma Asta. Samma fru. Samma sjuksköterska. Samma hundmamma om det inte vore för mina barn.
Moderskapet är den absolut viktigaste pusselbiten i mitt liv, hjärtat i min personlighet och jag har mååånga, måååånga gånger försökt att köpslå med Gud.
"Gode Gud, låt mej drabbas av precis vad som helst i livet, men låt ingenting hända mina ungar, det kan jag inte uthärda."

Min vackra fyrklöver består av...

Min äldsta dotter Emelie. Stenbock. 26 år... snart. Sjuksköterska. Maka. Bloggerska. Blivande mamma.
Hon har alltid, alltid varit min bundsförvant. Den som redan som liten hjälpte mej med hemmet, hunden och syskonen. Den som tog på sej ansvar. Den som alltid försvarat mej.
Stridig med stort rött feministiskt rättspatos. Omtänksam, känslig, klumpig och humörsfull.
Tillgiven. Kramig. Familjär. Oresonligt envis och rätt långsint.

 

Dotter nr II, Evelina. Fisk. 24 år... snart. Driftig försäljare. Sambo. Bloggerska. Och utan några som helst tankar på att skaffa barn.
Intresserad av horoskop, new age och sånt lite hokuspokus.
Uppger sej alltid att vara "ungdom" och engagerar sej hårt i frågor som rör detta.
Datalagarna. De politiska försämringarna för ungdomar. Människors attityder och förväntningar på ungdomar.
Hon är stridig. Självständig. Hårt präglad av att vara mellanbarn.
Svart el vit i sina åsikter, säker på sin sak.
Hon har en enorm integritet och jag vet inte hälften av vad hon vill, känner, mår av vad jag gör med mina andra barn.
Hon är positiv. Stark, men känslig. Okuvlig och inte särskilt familjekär (jag hoppas på att det där ändras lite när hon själv får barn.
Späd och den som är mest lik sin pappa



Sonen. Rasmus. Soldaten som han fick heta här på bloggen när han gjorde lumpen.
22 år fyllde han i augusti. I lejonets tecken. Läser till lärare. Bor i Göteborg.
Min lille filosofs och ensamvarg till unge som blev social, utåtriktad och poppis.
En ung man som är så genomsnäll, som kommer att bli en fantastisk lärare med sitt pedagogiska lugn och sin självklara auktoritet.
Smart och logisk så in i bänken, lika slarvig och ostrukturerad. Oxå ett typiskt mellanbarn.
Oxå självständig men inte så stolt som sin yngsta storasyster.
Inte heller så vansinnigt familjekär men besöker ändå mamma med regelbundenhet... för matens skull`?


 

Å så Mini. Min Petronella. Skorpion. Som nyss fyllt 18 år. Förlovad. Student inom konditori men kommer bli sjuksköterska en dag... minns var ni hörde det först.
Väldigt lik sin äldsta storasyster fast fostrad på ett klokare och ibland mer bortskämt sätt.
Familjekär, ömsint, väldigt mammig.
Nyfiken, vetgirig med stort rättpatos. Ilsken och debattlysten.
Lat, bekväm, väljer alltid minsta ansträngningens väg.
 

Visst är de underbara... allihop!

Puss/ Asta


11 kommentarer:

  1. *ler* såklart de är!! Strax efter mina två är de underbarastast!!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dina pojkar är förvisso väldigt fina de med. Kram

      Radera
  2. Japp, du är lyckligt lottad!:) Kram!

    SvaraRadera
  3. "Där är Elsa, och där är polisen!" sa Elsa när jag visade henne kortet på henne och Rasmus :-)
    Grattis till Emelie och hennes man, vilken fantastisk spännande tid dom har framför sig.
    Och grattis till dig! Blivande mormor:-)
    Min mamma sa att 'hade jag veta att det var så har roligt att få barnbarn, så hade jag skaffa dom först ;-) '
    KRAM på er, hela familjen!
    Sara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara gull. Jag säger det igen! Vi MÅSTE ses snart.
      Herre gud, sist vi sågs var Elsa liten bebis å nu kan hon prata!
      Så långt ifrån varann bor vi inte å så fruktansvärt upptagna liv lever vi inte heller.
      Stor kram och God Jul till er alla!

      Radera
    2. Ja,jag vill också att vi ses!
      . . . . . . har så svårt att skriva. . . . . Skulle vilja skriva mer, men kan inte.
      Vi får bestämma något datum?
      Hoppas att vi ses snart!
      Kram Sara.

      Radera
  4. Vad fint du skriver mammi. Jag tänker att det måste vara fantastiskt att få följa sina barns väg genom livet och se vilka individer de utvecklas till. Vilken resa moderskapet kommer att bli! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ÄR fantastiskt. Å sårbart. Samtidigt som en evig kärlek föds så föds oxå en evig oro. Å hur man än gör så gör man fel.
      Har tänkt massor på det där du skrev om att jag bannade dej för lek å barnslighet... ransakat mej, kan verkligen inte minnas?!
      Saknar dej.

      Radera
  5. :)

    Men mamma... nu tar du nog rollen som mormor på lite stort allvar, din son du vet. Han fyllde 20 för längesen, han kommer fylla 23 vet du ;)

    På tal om mormor så ringde hon mig idag på jobbet, hon trodde hon ringt till dig? Trodde hon kunde ditt nummer vid detta laget! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja herrre gud, det blir han ju :) Demensen kom samtidigt som mormorsbeskedet. Vet du vad jag skrev på dej först då? Att du skulle fylla 34 :) Saknar dej darling.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare