lördag 22 december 2012

Julhumör å annat elände

Ett av mina favoritordspråk är "Summan av alla laster är konstant" för det är så sant.
Jag tror det är nåt liknande med elände.
Det känns som om jag är fast i nåt eländeshjul. Av i-landsformat men ändå...
Härom dagen gick ugnen sönder. Det är garanti på den, men ändå... ingen reparatör dyker upp på denna sidan nyår och ugn är rätt käckt att ha i juletid.
Men det är klart... jag kan väl grilla julskinkan å jansson över klotgrillen på altanen.
Det har väl grottmänniskor gjort före mej. Ja, kanske inte janssons frestelse då men...

Idag gick datorn sönder. Hårddisken kraschade. Eller en av dem.
Efter svåååår bloggabstinens säger mannen att den går att använda ändå... via Linux.
Ja, men herre gud, kunde han inte kläckt ur sej det innan jag börjat skaka av avhållsamhet?

Det finns så mycket jag vill säga, men som jag inte kan.
Av mina egenhändigt uppdiktade vett & etikett regler för bloggen.
Å sträng är jag. I synnerhet mot mej själv.
På tal om det...
Jag känner mej ofta som en eländig ursäkt för en människa.
Och så jävla dålig som i juletid är jag aldrig.

Jag har ägnat dagen åt att bocka av på min "att göra lista."
Städat.
Gått ut med hundarna. En å en.
Tvättat.
Stekt julköttbullarna.
Gjort snickers.
Städat igen.
Och brottats med min ångest. Den är nog fan rekordstor i år.
Tänkte medan jag gjorde snickersen (och brände mej på tummen),
För vems skull gör jag det här? Vem tänker
"åhhh gulliga mamma/ Asta har gjort snickers, så gulligt av henne!" Inte någon...
Nej, jag gör det för att känna mej nåååågot mindre usel. Något bättre som människa.
Väl medveten om att jag bara slarvstädat toaletten och inte städat övervåningen...
Å vilken vettig normal människa är sååå slarvig kring jul?!
Nä, precis. Erkänn att ni inte slarvat en enda en av er.

Ergo sum var här med en julklapp.
Gulliga gulliga hon.
Det var innan jag städat å dammråttorna låg feta i hallen.
Själv har jag inte duschat på 3 dar.
För att jag inte ids. För att ingen ser mej ändå.
Jag blev jätte glad för julklappen... och för att hon gjort sej åbäket att köra ut till mej mitt i julstressen... men mindervärdskänslorna kom ändå.
Hon är min vän. Men en ny sån. Någonstans håller jag fortfarande en smula fasad när vi möts annars. Luktar inte uteliggare å så där...
Hoppas att jag inte skrämde bort dej min vän.
På tal om Ergo...
Hon sa en gång när vi möttes att hon hos sin terapeut fått fundera ut vad hon såg som kärnan hos sej själv, vad som spontant kom upp i huvudet när hon tänkte på sin person.
Jag gjorde så idag.
Brainstormade känslor kring mej själv.
Hör ni, det är inga snälla saker som kommer när man plockar bort filter och försvarsmekanismer och släpper sargen.
Bluff. Fuskare. Osann mot mej själv. Fejk. Misslyckad. Olycklig. Utnyttjad.
Ja, ni hör... julhumöret är redan på plats.

Inget annat kul så här dan före dan...
Jo just det, världen står kvar och Gottfrid har analsäcksinflammation (kul ord att säga, låter som nåt annat, lätt att göra felaktiga associationer.) Han luktar fan, uberstark ammoniak ur arslet typ.

Hör ni...
God jul på er

Puss/ Asta


11 kommentarer:

  1. Du är inte den ende jul-misantropen här. Livet börjar runt 7 januari. Då är den signade vardagen här igen. Håll ut.
    Ha en så God Jul som möjligt./ Blueberries

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, på nåt sätt värmer det att inte alla andra myyyyser å har det härligt.
      Jag håller ut. Kram

      Radera
  2. å trots allt så blir det jul ändå å strax ett nytt år å det måste bara bli bättre än det förra!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju det Carola. Å ett nytt år. Som jag skall vara sannare mot mej själv. Kram

      Radera
  3. Åh, vännen. Kan trösta dig med att det är fan inte så mycket bättre här och det är som det är. Var inte så hård mot dig, snälla du. Du är ingen fejk och du gör så gott du kan. Kika in på min länk lista till bloggen hormoner och hemorojjder, kolla där sedan på deras julkalender varje dag över andra människor som också förlorat kriget mot hemmet i julstressen och inte heller har det så där picture perfekt på något vis. Äsch, jag tror jag mejlar dig...
    Många kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi tar det på mail. Tack för att du alltid finns när jag behöver. Kram

      Radera
  4. Städa noga?! Nej du inte i vårat hem. Här yr byggdammet runt och imorgon får det bli lite sisådär med allt julstäd och pysslande. Halva köket ligger i ruin känns det som. Men nog blir det jul ändå.
    Du är fantastisk A som ändå sliter och gör allt själv för ni ska få en fin jul. Du är bäst, tro inget annat gumman.
    Puss C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å gumsan min. Vem renoverar kök mitt i julen? Men fint blir det så klart och ni har så mkt kärlek i er familj. Tack gumman för din support, vad skulle jag göra utan dej? God Jul vännen.

      Radera
  5. Hmmm, vadå städa övervåningen? Vem ska dit och kolla? Står ett kompostgaller halvvägs i trappen så lilla råttan inte går upp...igen!!! Tungt att bära ner 30-35 kg sprattlande valp. Och nej, jag har inte gjort snickers heller. Känns det bättre nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket faktiskt Kicki :) Mycket bättre. Du fick mej att flabba. Kram A

      Radera
  6. OK A - då tar vi det nu, med en gång: Jag lade inte märke till något annat en en fin vän som såg lite ledsen ut. Eller stressad. Men du? I affären såg jag tusentals som såg ut att gå upp i limningen. En dam i päls hade läppstift utsmetat på hakan och pälsmössan höll hon på att glömma på kassabandet!! Hon har pengar hjärtat - men inte fasen såg hon lycklig ut. En annan - som jag kände igen - glodde ilsket på sina man som skämtade med kassörskan.. Och du, då jag är som jag är så VET jag redan en hel del om dig. Och jag har VALT att ha dig som vän. Det du!! VALT!!!

    Och du. Du ÄR inte fejk. Du om någon är väldigt öppen med VEM du är och vad du tycker. Det är få människor som är så ärliga. Och det gör att du nog är minst fejk av en väldigt massa människor jag känner....

    En massa kärlek till dig!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare