söndag 9 november 2014

Asta recenserar på egen hand "Sophies historia" av Jojo Moyes

 

Jag har (efter många om å men...) tagit mej igenom "Sophies historia" av Jojo Moyes.

Detta är en roman som rör sig mellan två världar.
I Frankrike 1916, mitt under det brinnande Första världskriget, driver Sophie ihop med sin syster och en yngre bror familjens hotell medan männen är ute i kriget.
Det är svåra tider, ont om mat och med en ständig rädsla för ockupationsmakten Tyskland.
Sophie är tvungen att hålla hotellet öppet för tyska förband på kvällstid som kommer dit för en måltid och en stunds avkoppling. Det ses inte med helt blida ögon av lokalbefolkningen men Sophie har inget val.
En tysk kommendant får upp ögonen för ett porträtt på Sophie som hennes make målat och blir besatt av tavlan och motivet.
Kommendantens besatthet och Sophis saknad efter sin make driver henne in på farliga vägar.

Ett sekel senare hänger samma porträtt hemma hos Liv Halston, den är en gåva som hon fick av sin make kort innan han dog.
Ett slumpartat möte avslöjar målningens värde och historia och hotar att än en gång vända upp å ner på Livs tillvaro,

Jag läste boken långsamt och med långa uppehåll. Det tog tid för mej att ta till mej historien och jag var faktiskt nära att ge upp den ett par gånger under den första delen.
Det berodde kanske mer på mitt läsarlugn än på romanens bristande kvaliteter.
För det ÄR en helt okej historia.
Framförallt delen om Sophie tar så småningom fart och vinner mitt intresse.
För egen del tycker jag att romanen hade tjänat på att bara handla om henne.
Delen om Liv känns rörig och berör mej inte, den känns mindre trovärdig och engagerar mej inte.

Historien handlar om kärlek och om umbäranden.
Den handlar om vad människor är beredda att utsätta sej för för kärlekens skull.
Boken får en blek 3:a i betyg. Någon "Storytelling magic" som det står på framsidan blir det aldrig för mej.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare