söndag 30 november 2014

Bloggdalas bokcirkel. Asta recenserar "Läsarna i Broken Wheel rekommenderar" av Katarina Bivald

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar (inbunden)

I Bloggdalas bokcirkel har vi denna gång, inför adventstider, tagit oss an Karin Bivald hyllade debutroman "Läsarna i Broken Wheel rekommenderar."
Jag har kikat på den här boken tidigare, tagit ut den ur hyllan i butiken, läst på baksidan, tittat på den men sedan valt bort den till förmån av någon annan.

Romanen handlar om svenska tjugoåttaåriga Sara som brevväxlar med en äldre dam Amy i Iowa Brooken Wheel.
De båda kvinnorna delar passionen för böcker och breven handlar till stor del om boktips och läsupplevelser men oxå om människorna och det lilla samhället där Amy bor.
När Sara till slut bestämmer sej för att åka och hälsa på Amy är hon död.
Sara får bo i Amys hus och lär känna den brokiga skaran människor som Amy i breven beskrivit som sina vänner.
I Booken Weels finns egentligen ingenting förutom en pub, ett hamburgerhak, en huvudgata och en tvärgata. Invånarna har till stor del flytt staden utan framtid och de som bor kvar har dåligt självförtroende och upplever sej ständigt stå i underläge till den något mer blomstrande grannstaden Hope. 
Sara startar en bokhandel vilket till en början går trögt eftersom ingen i staden tycker om att läsa.
Men skam den som ger sej. Sara är uthållig och med tiden blir bokhandeln ett slags händelsernas centrum. Vyer vidgas och oväntade kärlekspar uppstår.

"Läsarna i Broken Wheel rekommenderar" sorteras lätt in bland feelgood romaner.
Den är puttrig och mysig och tämligen förutsägbar,
Just att en bok är förutsägbar har ofta under våra bokcirklar använts som negativ kritik.
Så behöver det inte vara tycker jag, förutsägbarhet är inte per automatik dåligt.
Att man vet/ hoppas på ett visst slut och utifrån genren kan gissa det är inget ovanligt.
Det gäller film med. Läsaren/ filmtittaren förväntar sej det snarast.
Jag tyckte många av alla de bokhänvisningarna i romanen var småtrevliga att läsa om och precis som Sara älskar jag doften av nya böcker. Även jag har noterat att olika böcker doftar olika.

Sammantaget så blir "Läsarna i Broken Wheel rekommenderar" bara medelmåttig läsning för mej.
Jag tycker flertalet av förvecklingarna och personerna i boken är ganska ointressanta.
Lite för mycket schabloner. Händelserna osannolika.
Boken får topprecensioner överallt där jag har läst och så är det ofta, jag går lite piss i motvind till de där superpopulära romanerna.
Läste den i korta sekvenser. Mysigt för stunden. Lämnade mycket lite kvar efteråt.
Betyg stark 2:a alt. klen 3:a

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. *skrattar* Ja - där tyckte vi allt likadant. Puttrigt småsmysig. Lämnar inget kvar hos läsaren. Men till skilland till dig, läste jag den i ett svep. Inte för att den var svår att släppa, utan för att jag hade tiden just då.. Och jag har inte något emot det förutsägbara slutet - för en här boken låtsas liksom inte att vara något mer. Däremot har kritikerna skrivit upp den alldeles för mycket. Håller med om betyget!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi tycker lika för en gångs skull! Ytlig, inget djup, översiktliga karaktärer som inte engagerar mig! Lyckligt slut. lättläst, men inget jag saknar eller vill veta mer om!

    SvaraRadera
  3. Jag minns så här ett år senare mest boksorteringskapitlet som jag vet att jag älskade. Fick lite kul tips till bibblan till och med och sånt är ju kul:) men har inte så mkt minnen kvar och det är ju inget jättebra tecken...

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare