fredag 14 november 2014

Svensk film, min 10 i topp



Funderade lite över svensk film och vilka som på olika sätt berört mej mest. Säkert har jag glömt några men här är dem jag kommer på här å nu som jag trots många år sedan fortfarande tänker på.
Många av dem har jag ju sett oändligt antal gånger.

Utan inbördes ordning...

Änglagårdsfilmerna av Colin Nutley.
Främst 1:an och 2:an då. Den sista höll inte samma klass även om den var rolig att se. Älskar Änglagårds historia, karaktärer, miljöer och skådespelare.

Under solen  av Colin Nutley.
Den Nutleyfilm jag kanske tycker mest om förutom Änglagård.
Under solen har kanske den mest erotiska scen som någonsin spelats in på svensk film.

Tillsammans av Lukas Moodysson.
Älskar denna filmen och kollektivet och -70 talet. Älskar den.
Kan repliker utantill och känner att jag föddes för sent. Jag hör hemma bland kollektiven.

Morrhår & ärtor av Gösta Ekman
En av de absolut bästa komedier som någonsin gjorts.
Margaretha Krook är bländande som konsulinnan Ahlhagen.

Fanny och Alexander av Ingemar Bergman
Bergmans mästerverk. Tål att ses om å om igen.
Grym, vacker, pampig.

En sång för Martin av Billy August
Fantastisk film om samspelet mellan älskade makar när den ena blir dödligt sjuk och förlorad mentalt i alzheimers. Filmen blir inte mindre stark av att den spelas av makarna Wolter och Seldahl då Seldahl var sjuk på riktigt.

Alla älskar Alice av Richard Hobert
Relationsdrama där Persbrandt gör ännu en sådan där starkt känslomässig roll.
Bara sett den en gång. För länge sen men minns den ännu.

Den bästa av mödrar av Klaus Härö
Vilken film! Få filmer har öppnat mina tårkanaler som denna.
Maria Lundqvist gör sitt livs roll som den kärva fostermamman som tar sej ann ett krigsbarn.

Mig äger ingen av Kjell-Åke Andersson
Sedd i kväll alltså och jag undrar hur jag ska kunna somna med alla dessa tankar å känslor.
Recension två inlägg ner.

Kodnamn Lisa av Charlotte Brändström.
Sista filmen i serien om Johan Falk och hans infiltratör.
Gillat hela serien, älskar Kinnamans karaktär.



Jag har sorterat bort många som jag tycker väldigt mycket om men så här ser listan ut i kväll i alla fall.  Vilka svenska filmer är dina favoriter å vad tycker du om mina?

Puss/ Asta



4 kommentarer:

  1. Vi har samma favoriter, alla utom den sista för den har jag inte sett :)
    Trevlig helg!
    /maria

    SvaraRadera
  2. Jag har nog inte ens sett hälften av de filmer du har i din lista, jag är dålig på svensk film. Jag gillade 80-talets och tidiga 90-talets aktionkomedier, men gillar nästan inga filmer alls nu för tiden. Sån tant jag är...

    SvaraRadera
  3. Håller mdd dig om 1-2-3 du har på din lista :)
    Återkommer med inlägg, kul idé !!
    Ha en skön söndag !!!

    SvaraRadera
  4. 'Tillsammans' är med på min lista, likaså 'Mig äger ingen' och 'en sång för Martin'... Jag har även med 'Ronja', 'så som i himmelen' och 'ondskan'. Millenniumfilmerna om Lisbeth Salander gillar jag, likaså Arnfilmerna. Sökarna är en film som jag alltid kommer gilla då den ÄR min högstadieperiod. Finns många bra, Nutley och Hallström har ju bidragit med hur många som helst! 'Underbara älskade' är en annan fantastisk film. Och de gamla komedierna, 'Göta kanal', 'Sällskapsresan', 'Vi hade i alla fall tur med vädret'. Vilken nostalgitripp det blev!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare