söndag 30 november 2014

Det är saligare att ge än att få ( eller låt ungen din som redan ha allt få en klapp mindre å ge till nån som inte har.)



Jul, jul strålande jul.
I vår familj började vi förra julen att köpa färre julklappar. Vi slutade att köpa till de vuxnamed undantag av secret santa där vi lottar så att alla köper (och får) av någon.
I år kör vi favorit i repris och jag tänker inte överösa barnbarn, som har allt å ändå inte förstår, med orimligt med julklappar.
Jag vill ta tillbaka, om inte det kristna budskapet så åtminstone, få julen att handla mer om gemenskap och omtanke än om saker.
Vi har redan allt vi behöver å mer därtill. Det är det inte alla som har...

I vår familj har vi haft fadderbarn via Barnfonden sedan hur länge som helst.
Minns inte när vi började med det men barnen var små så sedan sent -80 tal eller tidigt -90 tal.
Det har hunnit bli ett par stycken och det har hunnit bli på olika sätt, en del har jag haft mer kontakt med än andra.
Just nu har vi två stycken fadderbarn, en pojke och en flicka, dessa har jag varit skitkass på att skriva till och bygga en relation med (något som ständigt maler i högen av dåligt samvete) men jag gör i alla fall det viktiga. Jag pyntar upp pengarna!
300 kr/ mån och barn betalar jag.
Jag kan varmt rekommendera Barnfonden. De är mycket pålitliga, smidiga att ha å göra med, professionella och drygt 80% av pengarna når fram. Det är en hög siffra.
Varje år får man som fadder veta hur det går för ens fadderbarn i skolan, familjen, i samhället osv.
Man får även en redovisning för hur pengarna har använts.
Vill du ha ett eget fadderbarn så har du länken till barnfonden HÄR.
Barnfonden har även andra utmärkta projekt om du vill stödja mer tillfälligt eller om du vill köpa välgörenhetsjulklappar.

Jag skänker varje månad 100 kr till Läkare utan Gränser. Det sköts via mobilräkningen, jag behöver aldrig tänka på det utan det sköts automatiskt och jag får bara ett sms om att pengarna är dragna.
Alla känner väl till denna organisations utmärkta och modiga arbete i världens fattigaste och farligaste länder. Även Läkare utan gränser kan du stödja kontinuerligt el tillfälligt.
Länk hittar du HÄR.

Min man skänker 30 kronor/ månad till Greenpeace. Det är en piss i havet till en verkligt behjärtansvärd organisation men även små pengar gör något.
Heroiska miljöpoliser och en nagel i ögat på alla som skiter i vårt klot.
Länk till Greenpeace hittar du HÄR.

Tiggare... dessa tiggare.
De har blivit en allt vanligare syn på våra gator. Fattigdomen har kommit till vårt land, blivit synlig på våra egna gator, på ett sätt som vi inte är vana vid. Den där totala fattigdomen som inte har med missbruk el psykisk sjukdom som flertalet av svenska hemlösa lider av.
Jag har i takt med att jag "vant" mej (det gör jag aldrig) vid synen av tiggande människor börjat ge pengar mer regelbundet. Förut var det mest småpengar och det jag råkade ha på mej i kontanter.
Nån enstaka gång, typ kring jul, tog jag ut en peng i bankomaten för att ge.
Under senaste året har det blivit så att jag gör det oftare. Ser till att ha kontanter i syfte att skänka.
Jag kommer i år ta ut 500 kr i hundralappar och ge till dem som jag passerar oftast som en julklapp.
Det är en piss i Nilen även detta, men det är samtidigt det allra mest verkningsfulla sättet att skänka pengar. Direkt utan administration och mellanhänder.

Fler föreningar som jag inte bidrar till själv är länkade här i ett litet urval.

Frälsningsarmén som gör massor för våra allra mest utslagna.

Amnesty som arbetar för rättvisa, solidaritet, demokrati gör ett fantastiskt arbete.

Världsnaturfonden som stödjer mångfalden, de vilda djuren som riskerar utrotning.
Här kan du vara fadder eller ge tillfälligt.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Kanonbra! Vi får fortsätta tjata om det här nu fram till jul ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja, mer välgörenhet behövs så här års. Här i affärerna kan man köpa en present till ett barn upp till14 och lägga under en gran och så ger dom de till fattiga familjer i närheten som kanske inte har råd att fira jul. Och Oxfam har ju så man kan köpa getter/höns/grisar till fattiga byar i Afrika!
    Vi kör en billig jul i år - vill inte att Tora ska växa upp och förvänta sig halva världen i julklapp varje år!

    SvaraRadera
  3. Jag gör detsamma. Jag är också månadsgivare hos Läkare utan gränser och satsar dessutom på att ge lite extra till de som tigger på gatan. En extra peng och hembakta pepparkakor till jul, så att sonen kan vara med och bidra (med bakandet). Utöver det skickar vi julklappar till hans "bröder" i townshipen i Sydafrika, där vi har varit många gånger och lärt känna jämnåriga barn. Samt packar ihop en låda julklappar i skokartong till Skokartongsappellen. Jag är mycket för att inte enbart ge pengar, utan också saker, inte minst för att sonen ska lära sig att ge (pengar är så abstrakt i hans värld). Och till släkten får det i år bli varsin välgörenhetsklapp - de har ändå allt.

    SvaraRadera
  4. Välgörenhet i all ära men tiggarna utanför ica och willys iaf i vår stad tror jag inte ett dyft på. Det är en uppgjord liga där herren på täppan får slantarna. Sorgligt.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare